دیپلماسی منطقه ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی رسد

همان روزنامه ای که در دولت روحانی مدعی بود که «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»؛ حالا مدعی است که دیپلماسی منطقه ای دولت رئیسی بدون برجام به نتیجه نمی رسد.

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «ابهام در دوگانگی سیاست خارجی» نوشت:«دیپلماسی منطقه‌ای و هرگونه تلاش برای ارتقای روابط و مناسبات با همسایگان و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای بدون احیای برجام و لغو تحریم‌ها نمی‌تواند شکلی حقیقی به خود بگیرد.»

در ادامه این مطلب آمده است:«متأسفانه دولت سیزدهم پیش‌بردن «دیپلماسی منطقه‌ای منهای برجام» را در سر دارد؛ بنابراین با این تصور غلط که در سایه رفت‌وآمدهای سران کشورهای همسایه یا برعکس، سفر مقامات و وزرای ایرانی می‌توان دیپلماسی منطقه‌ای را به نقطه‌ای رساند که بدون احیای برجام و لغو تحریم‌ها منافع کشور را تأمین کرد، تحرکات و تکاپوهای سیاست خارجی دولت سیزدهم پررنگ‌تر از قبل شده است. درصورتی‌که تداوم بن‌بست جاری در وین، دوحه یا هر جای دیگری درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای سناریوی مدنظر دولت رئیسی را بر هم خواهد زد.»

وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی‌رسد

همان روزنامه ای که در دولت روحانی مدعی بود که «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»؛ حالا مدعی است که دیپلماسی منطقه ای دولت رئیسی بدون برجام به نتیجه نمی رسد.

این روزنامه اصلاح طلب و طیف سیاسی همفکر آن در سال گذشته مدعی بودند که تا برجام احیا نشود و تا از لیست سیاه FATF خارج نشویم هیچ خبری از واکسیناسیون کرونا نخواهد بود و باید به زودی شاهد حداقل هزار کشته در روز باشیم.

اما در دولت رئیسی علیرغم اینکه برجام نشد و از لیست سیاه FATF نیز خارج نشدیم، واردات و تولید داخلی واکسن کرونا و همچنین واکسیناسیون روزانه رکورد زد و جندین روز بدون فوتی کرونا نیز ثبت شد.

در ماجرای عضویت ایران در شانگهای و صادرات نفت و دریافت پول آن و صادرات غیرنفتی و سوآپ گازی و برقی نیز همین ماجرا تکرار شد.

متاسفانه جریان غربگرا آنچنان در مسائلی همچون برجام و FATF غرق شده اند که هیچگاه تصور نمی کنند که می توان بدون وابستگی به آمریکا و تروئیکای اروپا نیز به پیش رفت و بر مشکلات فائق آمد.

اکنون دولت آمریکا و دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان خودشان با بحران دست و پنجه نرم کرده و باید یکی خود این دولت ها را از مخمصه نجات دهد.

به این خبرها توجه کنید: «روزنامه بیلد آلمان: به دلیل افزایش تورم مردم مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند. از هر ۶ آلمانی یک نفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند»؛ «روزنامه فیگارو: تورم فرانسه رکورد ۳۷ ساله را شکست. قیمت مسکن، پذیرایی، بیمه، خدمات حمایت اجتماعی، اجاره، آب، جمع‌آوری زباله‌های خانگی و یا حتی قیمت‌های نگهداری و تعمیر خودروهای شخصی و محصولات تولیدی همگی در حال افزایش هستند.»؛ «با افزایش بی‌وقفه تورم در کشورهای غربی، از انگلیس خبر می‌رسد که به‌دلیل وخامت اوضاع، پارلمان این کشور از دولت بوریس جانسون خواسته است تا وزارت فقر غذایی تشکیل بدهد»؛ «جو بایدن: تورم در آمریکا به دلیل حمایت از اوکراین است، مردم باید تحمل کنند.»؛ «قیمت بنزین در آمریکا در بالاترین قیمت تاریخی خود ایستاد». «آمریکا با قریب به ۱۲۰ فوتی در روز، تایوان با حدود ۱۰۹ فوتی در روز، فرانسه با بیش از ۹۰ فوتی در روز، روسیه با ۵۶ فوتی، برزیل با ۵۳ فوتی، ایتالیا با ۴۱ فوتی، آلمان با ۳۰ فوتی و... در جمع ۱۰ کشور نخست جهان در فوتی‌های کویید ۱۹ هستند.»

ارسال نظرات

;