رئیس جمهور تا امروز چه عملکردی داشته است؟

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب است که به نوعی روز آغاز فعالیت رسمی رئیس جمهور محسوب می‌شود.

 مرداد ۱۴۰۰ سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب است که به نوعی روز آغاز فعالیت رسمی رئیس جمهور جدید محسوب می شود.

* دولت سیزدهم و شروعی توفانی

به گفته بسیاری از کارشناسان رئیس جمهور در سال نخست فعالیت، نشاط و تحرک جدیدی در بدنه اجرایی کشور ایجاد کرد به طوری که برخی معتقدند کنشهای شماری از وزرا و مدیران ارشد اجرایی، همپای رئیس جمهور نیست و برخی از آنان تا حدودی از رئیس دولت مردمی جا مانده اند.

هنوز رسانه های داخلی وخارجی مشغول ارائه و تحلیل اخبار سفر رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین در کرملین بودند، که رئیس جمهور بلافاصله پس از بازگشت به کشور، به مناطق سیل زده کرمان رفت. این سفر به نوعی به نماد تحرک و پویایی رئیس دولت تبدیل شد و در رسانه ها از آن با عنوان «از کرملین تا کرمان» یاد شد.

بسیاری از تحلیلگران و فعالان حوزه رسانه و سیاست، آغاز فعالیت رئیسی در کسوت ریاست جمهوری را شروعی توفانی توصیف می کنند. آنها معتقدند در این یک سال، انگیزه بالا، روحیه پرکاری و تلاش رئیس جمهور چندان پررنگ بوده است که منتقدان و طیفهای مخالف دولت نیز بر آن صحه بگذارند.

* دولت مردمی؛ ایران قوی

دولت سیزدهم با شعار «دولت مردمی؛ ایران قوی» سر کار آمد، کارشناسان سیاسی معتقدند کثرت دیدارهای بی واسطه رئیس جمهور با مردم از همه قشرهای جامعه در سال نخست فعالیت، در قالب ۲۱ سفر استانی و دیدارهای مردمی متعدد نشان می دهد شخص رئیس جمهور از سویدای جان به این شعار پایبند بوده است.

مسئولان دولتی تاکید دارند که حضور صادقانه و خالصانه رئیس جمهور در میان مردم و تلاش برای یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه عرصه های مدیریتی، امیدها را برای کاستن از بی اعتمادی مردم به دولت و افزایش سرمایه اجتماعی افزایش داده است.

رئیس جمهور در این دوره یکساله در مجامع نمایندگان همه استانهای کشور هم حاضر شده و به نوعی یک دور کامل از زبان نمایندگان نیز در جریان مسائل استانها و کشور قرار گرفته است. این دیدارها علاوه بر دیدارهای مشترک با مجلس و جلسات مستمر با سران قوا بوده است.

* رئیسی: آمده ام برای ساختن ایرانی قوی

به اعتقاد بسیاری در یک سال گذشته، همه تلاش دولت بر حرکت در مسیرعدالت و پیشرفت مردم ایران و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با مشارکت مردم، متمرکز شد. بر همین اساس هم رئیس جمهور در نخستین بیانیه دولت، تاکید می کند: «آمده ام تا با کمک همه مردم ایران و در طلیعه گام دوم انقلاب، دولتی مردمی برای ایرانی قوی تشکیل دهم.»

به گفته دولتمردان ماحصل این تلاشها در قالب «سند تحول دولت» تجلی یافته و نقشه راه مجموعه دولت شده است. مسئولان دولتی معتقدند که  گفتمان تحولی دولت سیزدهم در قالب این سند، مؤلفه‌ها و خطوط روشنی در سیاست داخلی و خارجی دارد و فرآیندی رو به جلو و مشارکت محور مبتنی بر نگاه واقع‌بینانه به وضع موجود و نگاه سازنده به ظرفیت‌های درونی و پیرامونی و همچنین سرمایه‌های
مختلف و نهفته در کشور دارد.

* گفتمان «عدالت و جمهوریت»

«عدالت و جمهوریت» به عنوان گفتمان رئیسی عنوان شده که در همین راستا دولت تاکید دارد: گفتمان رئیس‌جمهور گفتمان «عدالت و جمهوریت» است؛ یعنی «عدالت» و «مردم» پیوست هر برنامه، طرح و اقدام  دولت سیزدهم است. مردم‌محوری و عدالت محوری دو پایه اصلی گفتمان دولت سیزدهم است که این دو، از مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی هستند.

* برنامه‌های تحولی و ریل‌گذاری ها در دولت مردمی

بسیاری معتقدند حدود ۱۸۰۰ کنش رئیس‌جمهور در سال نخست فعالیت اتفاقات زیادی را در حوزه اجرایی کشور رقم زده است. البته تاکید شده که بخشی از این اقدامات به نوعی ریل‌گذاری محسوب می‌شود که مردم در ادامه کار دولت، ثمرات آن را خواهند دید.

این اقدامات در پنج حوزه اصلی «بهداشت و درمان»، «اقتصاد و معیشت»، «محیط زیست»، «حضور میدانی به ویژه در سفرهای استانی» و «سیاست متوازن خارجی» تعریف می‌شود.

* ریل اول: نظام بهداشت و سلامت

هرچند برنامه‌های بخش بهداشت در سالهای متمادی به‌عنوان موفقترین بخشهای نظام سلامت کشور مطرح بوده است، اما به گفته مسئولان این حوزه؛ دولت سیزدهم براساس پیوست عدالت همه طرحها و برنامه‌های خود، توسعه خدمات حوزه سلامت کشور را از جمله مهمترین اولویت‌های خود قرار داده است.

* اقدامات دولت در عرصه سلامت در سال نخست:

دولت سیزدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که کشور به شدت درگیر کرونا بود. امروز آمارها نشان می دهد در حوزه مقابله با کرونا دولت سیزدهم شگفتی ساز بوده و توانسته با تامین واکسن و سیاست هایی که اتخاذ کرده آمار فوتی ها و مبتلایان را به شدت کاهش دهد.

در ادامه اقدامات مهم دولت در عرصه سلامت در سال نخست اینگونه اطلاع رسانی شده است:

- تحول در واکسیناسیون عمومی
- موفقیت شبکه درمان کشور برای مهار کرونا
- مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید
- مدیریت هوشمند کرونا در سامانه «ایران من» در سفرهای نوروزی
- افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و رفع انحصار در حوزه پزشکی
- افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی
- استقرار نظام نسخه‌نویسی الکترونیک و مشارکت ۹۵ درصد پزشکان در این طرح
- اجرای قانون تعرفه‌گزاری خدمات پرستاری
-بیمه رایگان سلامت برای حدود ۶ میلیون نفر از شهروندان فاقد بیمه
- پوشش بیمه ناباروری
- حمایت از افزایش فرزندآوری و جوان سازی جمعیت
- اجرای طرح دارویار و مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای
- خرید ۱۰۰۰ دستگاه امبولانس جدید برای تقویت ناوگان اورژانس کشور

* ریل دوم: معیشت و سفره مردم

براساس آنچه اعلام شده تحریم‌های ظالمانه، سوءتدبیرهای مدیریتی داخلی در سالهای گذشته، ساختار بودجه، افزایش نقدینگی نسبت به تولید و افزایش نرخ ارز از عوامل اصلی افزایش قیمتها در یک سال گذشته است که آسیب جدی به سفره مردم وارد کرده است.

اقتصاد و معیشت، پس از کرونا به عنوان دومین دغدغه مهم رئیس جمهوردر آغاز کار دولت سیزدهم عنوان شد. به همین دلیل به گفته دولت در یک سال گذشته بیشترین توان و توجه رئیسی معطوف به عرصه اقتصاد و معیشت بوده و اقدامات مهم و گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است.

* برخی دستاوردهای دولت در عرصه اقتصاد و معیشت

ایجاد ثبات نسبی در بازار

به گفته مسئولان دولت سیزدهم، این دولت از ابتدای فعالیت خود با بررسی های کارشناسی، ثبات در بازارهای مالی را در دستور کار قرار داد و در مدت کوتاه، به موفقیتهای نسبی دست یافت.

برای مهار تورم لازم بود در کوتاه مدت به صورت جدی سیاست تقویت ارزش پول ملی و کنترل نرخ ارز دنبال شود. در بلندمدت نیز از رفتار شبکه بانکی در خلق بی رویه نقدینگی، ممانعت و از رفتارهای سوداگرانه از سوی بانکها در بازارهای مختلف جلوگیری شود.

کنترل نرخ رشد تورم

آمارها نشان می دهد از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا اردیبهشت ۱۴۰۱، نه تنها روند روبه رشد نرخ تورم کنترل شد، بلکه سیر نزولی پیدا کرد، به طوری که در مواردی مانند تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجه بیش از ۱۸ درصد طی این مدت ثبت شد.

برهمین اساس فقط در خرداد ۱۴۰۱ شاهد افزایش نرخ رشد تورم بودیم که بخش عمده آن ناشی از حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه ها بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند آنچه در قالب افزایش قیمتها ظهور کرد، در واقع تورم پنهانی بود که به دلیل پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاها پنهان بود و با حذف ارز ترجیحی این تورم نمایان شد.

کاهش نرخ بیکاری

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص نرخ بیکاری که در ارزیابی شرایط اقتصادی کشور استفاده می شود، در بهار سال ۱۴۰۱ به ۹/۲ درصد رسید و تک رقمی ماند.

ارسال نظرات

;