خرافه گرایی عجیب انگلیسی ها در سوگ ملکه

از دیگر اهداف خلق نمایش‌های خرافی، سرپوش گذاشتن بر مغایرت نظام سیاسی بریتانیا با دموکراسی و مردمسالاری است. حضور شاه یا ملکه در رأس حکومت، با اصلی‌ترین ایده دموکراسی یعنی برابری همه افراد جامعه در تضاد قرار دارد.

چند روزی از مرگ ملکه الیزابت دوم می‌گذرد و در این مدت اندک تلاش رسانه‌ای چشمگیری صورت گرفته تا بعد از ۷۰ سال استعمار و استثمار مردم کشورهای مختلف جهان، اینک از او چهره‌ای قدیسه ساخته شود و به یادگار بماند؛ پروژه‌ای که البته پیشتر نیز وجود داشت ولی امروز سرعت گرفته است.

عزاداری زنبورها در سوگ ملکه!

یکی از داستان‌های مضحکی که به تازگی از درون دیوارهای کاخ به بیرون درز کرد، به ماجرای عزاداری زنبورها در سوگ ملکه ارتباط می‌یابد.

داستان از این قرار بود «جان چپل» ۷۹ ساله زنبوردار سلطنتی ملکه الیزابت به کندوها اطلاع داد که ملکه آنها مرده است. او روز جمعه به جای اینکه به میلیون‌ها زنبور به طور جداگانه بگوید، به کندوها زمزمه کرد که ارباب جدید آنها پادشاه چارلز سوم است.

آداب و رسوم عجیب و غریب زنبورداران باستانی می‌گویند اگر زنبورها از مرگ ارباب خود مطلع نشوند ممکن است فاجعه رخ دهد. زمانی این ترس وجود داشت که زنبورها ممکن است اعتصاب کنند و دیگر عسل درست نکنند. برخی ممکن است تصمیم بگیرند که دیگر هرگز کار نکنند یا حتی در نمایش وفاداری به ارباب قدیمی خود از بین بروند.

 

چاپل برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی‌افتد، روز خود را در مقابل پنج کندوی زنبور عسل اروپایی تیره کاخ و دو کندو در کلارنس هاوس با خواندن «دعاهای کوتاه» گذراند.

 

چاپل گرچه مانند انسان‌ها برای زنبورها بازوبند سیاه نبست اما روبان‌های سیاهی دور کندوها انداخت تا نشان دهد که زنبورها در سوگ ارباب فقید خود هستند. این بدان معنی است که زنبورها می‌توانند روز تعطیل را برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه بگذرانند زیرا اکنون به طور رسمی دعوت می‌شوند. چاپل به «میل آنلاین» گفت: «کسی که مرده، ارباب یا معشوقه کندوها است.» او به هر کندو می‌کوبید و قطعه‌ای از فولکور قرن ۱۸ اروپا را می‌خواند که «معشوقه مرده است، اما تو نرو».

 

بسیاری از مردم این نمایش خرافی را به باد تمسخر گرفته اند و به طنز می‌گویند که آیا کارگران کاخ باکینگهام به سایر ساکنان قصر مانند ۱۱۲ نوع عنکبوت و ۵۸ گونه پرنده اطلاع داده اند یا خیر؟

 

تصویر ملکه در آسمان!

 

با گذشت یک روز از مرگ ملکه ۹۶ ساله انگلیس، یک رسانه این کشور تلاش کرد تا با توسل به موضوعات غیر واقعی و خرافی، تصویر به جا مانده از وی را تطهیر کند.

 

روزنامه «دیلی میل» روزجمعه در مطلبی به نقل روایتی از یک زن انگلیسی پرداخت که تصویری از یک ابر شبیه به ملکه الیزابت دوم را در فضای اجتماعی به اشتراک گذاشته است. تصویری که به ادعای دیلی میل تنها یک ساعت پس از مرگ ملکه انگلیس در آسمان یکی از شهرهای این کشور نمودار شده است.

دیلی میل در روایت این ادعای ساختگی می‌نویسد که «لیان بتل» که در تلفورد در غرب میدلندز انگلیس ساکن است، این عکس را در حساب کاربری فیس بوک به اشتراک گذاشته است؛ عکسی که به طرز قابل توجهی به ملکه الیزابت شباهت دارد. این رسانه انگلیسی به استناد پیام این زن در شبکه فیس بوک می‌نویسد: لیان در حال رانندگی به سمت منزل خود بوده که متوجه ابرهای مذکور در آسمان می‌شود؛ ابرهای که تصویری در آسمان شکل داده که بسیار به ملکه این کشور شباهت دارد.

 

دیلی میلی تلاش می‌کند با ذکر واکنش مثبت و احساسی کاربران شبکه فیس بوک به این موضوع، روایت ساختگی خود را واقعی جلوه دهد. به نوشته این رسانه انگلیسی، یکی از کاربران شبکه فیس بوک، شکل گیری ابرها در آسمان انگلیس به شکل ملکه این کشور را نشانه‌ای از سوی آسمان تلقی می‌کند.

درادامه این رسانه انگلیسی تلاش می‌کند با توسل به نظرات کاربران شبکه فیس بوک، ملکه را فردی محبوب در میان مردم انگلیس نشان دهد. از جمله به نقل از کاربر دیگری مدعی می‌شود که ملکه الیزابت دوم با نهایت احترام زندگی خود را وقف آنها کرده است. روایت آمیخته با خرافه دیلی میل با ذکر نوشته کاربر دیگری مبنی بر اینکه: ملکه الیزابت همیشه مراقب ماست، ادامه می‌یابد.

 

۶ کلاغ ضامن بقای تاج وتخت

 

داستان‌های خرافی تنها به زنبور و ابر محدود نمی‌شود، حدود ۲ سال پیش (دی ماه ۱۳۹۹) نمایش مضحک و خرافی دیگر در صدر توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و آن نمایش به ۶ کلاغ برج لندن مربط می‌شد. طبق گفته‌های عامیانه، آینده کشور و تاج و تخت پادشاهی متکی به این پرندگان شوم است.

 

مهم‌تر اینکه «بی‌بی‌سی» به عنوان بنگاه خبرپراکنی سلطنتی بریتانیا در این زمینه گفت وگویی با کلاغ دار اعظم ملکه انجام داد و به این خرافه‌گرایی دربار باکینگهام اهتمام ورزید. بی‌بی‌سی که خود را یکی از رسانه‌های پیشرو در زمینه تقدس‌زدایی از مقدسات و باورهای جهانیان می‌داند، با این اقدام در عمل نشان داد که وقتی پای سنت‌های خرافی و ابلهانه خاندان سلطنتی انگلیس به میان می‌آید، تبدیل به یک رسانه قشری می‌شود که حتی مجیز ملکه کلاغ‌های دربار ملکه را هم می‌گوید.

در آن ایام عیناً از حساب بی‌بی‌سی فارسی در شبکه اینستاگرام نقل شده بود: «مرلینا، ملکه کلاغ‌های برج لندن و یکی از ۶ کلاغی که همیشه در این برج نگهداری می‌شود، مدتی است ناپدید شده و احتمالاً مرده است. مطابق افسانه‌های انگلیسی، همیشه باید حداقل ۶ کلاغ در برج لندن نگهداری شوند و اگر این کلاغ‌ها برج لندن را ترک کنند، موجب ناآرامی کشور و سقوط تاج و تخت بریتانیا خواهد شد…».

 

این کلاغ‌ها بر اساس یک خرافه دوره ملکه ویکتوریا از قرن نوزدهم از محل مالیات‌های مردمی در حیاط خلوت پشت برج نگهداری می‌شوند. طبق این خرافه اگر کلاغ‌ها بروند، برج فرو می‌ریزد! این خرافه سالانه چند صد هزار پوند خرج روی دست مالیات‌دهندگان انگلیسی گذاشته است. در حالی که در خیابان‌های اطراف برج می‌توان صدها فقیر و کارتن‌خواب گرسنه را مشاهده کرد که در حسرت غذایی معمولی هستند.

کاوه

واقعا که ملکه زنبورها رو نسبت دادن به این زنیکه جانی جفاست در حق زنبورهای عزیز

ارسال شده در : 23 شهریور 1401 ساعت 22:30


ارسال نظرات

;