عملیات بیت‌المقدس۲؛ نبرد با طبیعت سخت

صعود شبانه رزمندگان روی ارتفاعات برفی و یک هفته نبرد شبانه‌روزی با بالاپوش زمستانی در برابر دشمنی که در سنگر‌های خود بر یال‌های ارتفاعات تسلط داشت، داستانی شگفت‌انگیز است.

عملیات بیت‌المقدس ۲ از تاریخ ۲۵  دی الی ۲ بهمن ۱۳۶۶، در جبهه شمالی: سلیمانیه- ماووت و با رمز یا زهرا (س) آغاز شد.

با تصرف ارتفاع گرده رش و عبور از رودخانه عریض قلعه چولان در عملیات نصر ۸، امکان گسترش وضعیت خودی در منطقه غرب این رودخانه و برداشتن گام‌های اساسی به‌طرف سلیمانیه فراهم شد. به همین منظور می‌بایست ارتفاعات قمیش، دولبشک و الاغلو تصرف می‌شد.

با فرارسیدن فصل زمستان، ارتفاعات منطقه را برف می‌پوشاند و اجرای هر عملیاتی، دشوار به نظر می‌رسید، درحالی‌که وضعیت موجود جنگ اقتضا می‌کرد؛ عملیات موردنظر هرچه سریع‌تر آغاز گردد، زیرا نیرو‌های معارض عراقی که متحد ایران بودند، در معرض خطر هجوم ارتش عراق قرار داشتند و چنانچه مناطق وسیع تحت نفوذ آنان به اشغال دشمن درمی‌آمد، بسیاری از راهکار‌های خودی بسته می‌شد.

با توجه به این ضرورت، سپاه پاسداران عملیات بیت‌المقدس ۲ را طراحی و اجرا کرد.

نبرد با طبیعت سخت

اجرای عملیات در ارتفاعات صعب‌العبور، هم‌زمان با فصل سرما و یخبندان، بسیار دشوار بود. فعالیت‌های طاقت‌فرسا برای فراهم شدن مقدمات عملیات و تلاش‌های گسترده و نفس‌گیر برای باز نگه‌داشتن جاده‌های یخ‌زده و برفی که برای رفت‌وآمد یگان‌های مانوری و پشتیبانی از خطوط نبرد ضرورت داشت نیز بخش دیگری از دشواری نبرد با طبیعت را به تصویر می‌کشید.

همچنین ضرورت عبور از رودخانه قلعه چولان که به نصب پلی روی آن انجامید، پرده دیگری از این نمایش بود.

صعود شبانه رزمندگان روی ارتفاعات برفی و یک هفته نبرد شبانه‌روزی با بالاپوش زمستانی در برابر دشمنی که در سنگر‌های خود بر یال‌های ارتفاعات تسلط داشت نیز خود داستانی شگفت‌انگیز است. انتقال شهدا و مجروحان در خط به پشت جبهه و تدارک نیرو‌های درگیر نبرد هم هزاران حرف ناگفته را باقی می‌گذارد.

نیرو‌های تدارک کننده باید امکانات و نیازمندی‌های عناصر پدافند را پس از عبور از پل نفر رویی که روی رودخانه قلعه چولان زده‌شده بود، بعضاً با قاطر و گاه افراد پس از چند کیلومتر پیاده‌روی در سینه‌کش ارتفاع صعب‌العبور قمیش به خط رسانده، بازگشته و آماده تدارک دیگری شوند.

به علت سرمای زیاد روی ارتفاع، نیرو‌ها مجبور بودند؛ شب تا صبح با تحرک بسیار، بدن خود را گرم نگه‌دارند تا در سرمای طاقت‌فرسا دچار یخ‌زدگی نشوند. در روز نیز وضعیتی مشابه روی این ارتفاعات حاکم است. به‌طوری‌که در صورت بارش برف یا باران، رزمندگان باید درون سنگر‌های موجود که مرطوب است و از سقف آن نیز آب می‌چکد، مانده و صبح را به شب برسانند.

نتایج کلی عملیات

در این عملیات ۹۵ کیلومتر از ارتفاعات غرب رودخانه قلعه چولان آزاد شد. از دیگر دستاورد‌های مهم عملیات این بود که رفت‌وآمد نیرو‌های قرارگاه رمضان در مناطق تصرف‌شده تحت سلطه معارضان در کردستان عراق تسهیل شد.

منابع:

۱- جمعی از نویسندگان، اطلس جنگ ایران و عراق، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم ۱۳۹۹، صفحه ۹۷،
۲- معبودی، جلال، اطلس لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۸، صفحات ۲۲۱ و ۲۱۹،
۳- حسین اردستانی، یدالله ایزدی، نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی (عملیات بیت‌المقدس ۲): روزشمار جنگ ایران و عراق، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۸، صفحه ۹۳

ارسال نظرات

;