نیاز اصلی کشور؛ حرکت جهادی و شتابان در حوزه دانش‌بنیان

باتوجه به مهم بودن تولید ملی امروز نیاز اصلی کشور حرکت جهادی و شتابان در حوزه دانش بنیان‌هاست که نه فقط به صورت کمی مشخص شود بلکه باید در پایان سال شاهد رشد کیفی در فعالیت دانش بنیان کشور باشیم.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز پیش از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی که در حوزه‌های مختلف صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و ...... برپا شده بود بازدید کردند.

بازدید سه ساعته امام خامنه‌ای از این نمایشگاه در سالی که به نام «تولید؛ دانش بنیان،اشتغال آفرین» نامگذاری شده است نشان‌دهنده اهمیت بالای تولید ملی است.

باتوجه به مهم بودن تولید ملی امروز نیاز اصلی کشور حرکت جهادی و شتابان در حوزه دانش بنیان هاست که نه فقط به صورت کمی مشخص شود بلکه باید در پایان سال شاهد رشد کیفی در فعالیت دانش بنیان کشور باشیم.

دولت سیزدهم برای پیاده کردن سیاستگذاری‎هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اقتصاد دانش بنیان مطرح کردند باید  بی اثرسازی تحریم‌ها، گسترش روابط همسایگی و عبور از دیپلماسی یکجانبه‌گرایانه، رشد صادرات و افزایش روابط اقتصادی با همسایگان و تأمین نیاز داخلی با هدف کاهش وابستگی به واردات را بیش از گذشته عملیاتی کند.

معظم‌له علم و دانش در اقتصاد دانش بنیان را به منزله علمی می‌دانند که یک سرمایه بی پایان و تمام نشدنی است؛ بنابراین مسئله اصلی مسئولان اجرایی کشور باید اقتصاد باشد.

بر این اساس با توجه به شعار سال جاری تولید ملی نقش کلیدی و محوری در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را ایفا می‌کند؛ تیم اقتصادی دولت باید با برداشتن موانع تولید در برنامه هفتم توسعه این موضوع مهم و حیاتی کشورمان را بررسی کند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در کنار موضوع مهم کنترل تورم، باید ثبات در اقتصاد کلان و شاخصهای اقتصادی را مدنظر قرار دهند.

به عنوان مثال صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو و مولد است که تیم اقتصادی دولت می تواند با توجه به ارزآوری و اشتغال‌زایی این صنعت ارزشمند با تزریق منابع مالی توسط شبکه بانکی مشکلات این بخش را حل کند و نخبگان جوان را در این عرصه به کار گیرد.

نیروی جوان، متخصص و نخبه پیش نیاز تولید ملی با محوریت دانش بنیان است و تعدادشان هم کم نیست و با داشتن پتانسیل‌های زیادی برای شکوفایی، رشد و پیشرفت کشور تلاش مضاعف می‌کنند.

بنابراین ضروری است که مسئولان با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این موضوع، توجه بیشتری نشان دهند تا جامعه دچار عواقب جبران ناپذیر نشود؛ چون رمز خودکفایی در همه عرصه‌ها، تکیه به جوانان و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها است.

این قشر موتور محرک یک کشور هستند که با فعالیت‌های موثر کشور را به سمت رشد و شکوفایی سوق می‌دهند و باید در سیاست‌گذاری‌ها،  مسئولان نگاه بلندمدت به سرمایه جوانان داشته باشند.

ارسال نظرات

;