شهيد نيوز

دعا فرزندان شهدا برای شهادت حاج قاسم

در مجموعه مستند «سردار دل‌ها» که این روز‌ها از شبکه ۲، شبکه قرآن و شبکه شما پخش می‌شود، فرزندان شهدا از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رابطه پدرانه‌ای که سردار دل‌ها با آن‌ها داشته است، می‌گویند.

 در مجموعه مستند «سردار دل‌ها» که این روز‌ها از شبکه ۲، شبکه قرآن و شبکه شما پخش می‌شود، فرزندان شهدا از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رابطه پدرانه‌ای که سردار دل‌ها با آن‌ها داشته است، می‌گویند. نکته بارز این مجموعه این است که تا به حال زوایای اخلاقی و منش رفتاری حاج قاسم از نگاه فرزندان شهدایی که گاه از کودکی با سردار آشنایی و ارتباط داشتند، بیان نشده بود. «سیدامیرسبحان جعفری‌سعادتمند» کارگردان «سردار دل‌ها» در گفتگو با «جوان» در خصوص این برنامه توضیحات بیشتری ارائه کرده است.

مجموعه سردار دل‌ها یک کار نو در زمینه شناخت احوال سردار سلیمانی است، این طرح پیشنهاد خودتان بود یا سفارش تولید گرفتید؟
تهیه‌کننده این مجموعه «مکتب حاج قاسم» است و ما تقریباً یک سال پیش مراحل تحقیقات و تولید کار را انجام دادیم.

ایده این مجموعه از کجا شکل گرفت؟
پیش از این یک مجموعه ۹۰ قسمتی با موضوع پدران و مادران شهدا ساختم. این مجموعه پیش از شهادت حاج قاسم تولید شد. در مرحله تحقیقات متوجه شدم بسیاری از والدین شهدا با حاج قاسم ارتباط عمیقی داشته‌اند و سردار به آن‌ها سر می‌زده است. آن مجموعه مستند از شبکه‌های یک و افق سیما بار‌ها پخش شده است.

چرا پس همان موضوع پدران و مادران شهدا را پیگیری نکردید؟
بر مبنای همان تحقیقات قرار شد مجموعه‌ای درباره مادران شهدا و ارتباط و ارادت آن‌ها با سردار ساخته شود و خاطرات آن‌ها از سردار سلیمانی بیان گردد، ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم سراغ فرزندان شهدا برویم و خاطرات آن‌ها را بیان کنیم.

حالا چرا فرزندان شهدا؟
درباره شهید سلیمانی در این دو سال کار‌های زیادی ساخته شده است ولی تا به حال کسی از زاویه دید ارتباط ایشان با خانواده شهدا و به خصوص فرزندان شهدا کاری انجام نداده بود. خاطرات آن‌ها بکر و ناب است، بسیاری از آن‌ها از کودکی تا امروز که بزرگ شده‌اند با سردار سلیمانی در ارتباط بوده‌اند و حاج قاسم برای بسیاری از آن‌ها پدری کرده است.

کار در چند قسمت تولید شده است؟
مجموعه مستند در شش قسمت تولید شده است و در کنار آن دو قسمت دیگر هم هست که گفتگو با مادران شهید علی شفیعی و شهید محمدآبادی است.

این گفتگو با مادران شهدا ادامه پیدا خواهد کرد؟
ان‌شاءالله این کار ادامه پیدا کند و در ادامه بتوانیم مجموعه مادران شهدا را بسازیم.

در هر قسمت نیرو‌های ارتش نیز حضور دارند، با آنکه محور گفتگو با خانواده شهدای سپاه است، علت حضور نیرو‌های ارتشی چه بود؟
حاج قاسم بچه‌های ارتش را خیلی دوست داشت و ارتشیان هم سردار را از صمیم قلب دوست داشتند. در انتهای هر قسمت بچه‌های ارتش به فرزندان شهدا پرچم هدیه می‌کنند و با سلام نظامی ادای احترام می‌کنند. این کار در اصل سلام و احترام آن‌ها به حاج قاسم است. همان طور که می‌دانید امریکا، سپاه را تحریم کرده است و این کار ارتش در تکریم شهدای سپاه به این معنی است که ما با سپاه یکی هستیم.

شاید هم این عنایت خود شهید بوده است که اتحاد ارتش و سپاه در این کار دیده شود!
من از بچه‌های قدیم روایت فتح هستم. این به تجربه برای من ثابت شده است که هر وقت سراغ کار برای شهید رفته‌ایم، هر چند از قبل طرح و برنامه، فیلمنامه و دکوپاژ هم داشته باشیم که قطعاً داریم، در نهایت باز همه چیز آن طوری می‌شود که خود شهید خواسته باشد. این از عجایب کار برای شهیدان است.

در مجموعه «سردار دل‌ها» فرزندان شهدای کرمانی دیده می‌شوند، ولی سردار سلیمانی در سراسر کشور و حتی خارج از مرز‌ها دوستان همرزم شهید دارد، فکر نمی‌کنید این مجموعه باید ادامه پیدا کند و سخنان فرزندان آن شهدا نیز شنیده شود؟!
ان‌شا‌ءالله این کار اتفاق بیفتد، ما پارسال کار را کلید زدیم و حدود دو یا سه ماه مرحله تحقیقات را پشت سر گذاشتیم و کار فیلمبرداری هم تقریباً بعد از سالگرد شهادت حاج قاسم انجام شد. خیلی از فرزندان شهدا حاضر نبودند جلوی دوربین بیایند و فکر می‌کردند این کار باعث ریا می‌شود، برای همین خود را پنهان می‌کردند. قطعاً در آینده علاوه بر شهیدان داخلی، چه فرزندان شهدای دفاع مقدس، چه شهدای مدافع حرم باید سراغ شهدای عراق و سوریه رفت که پدرانشان با حاج قاسم هم‌رزم بوده‌اند.

در بخش‌های مختلف مستند «سردار دل‌ها» ویدئو‌های قدیمی از سردار سلیمانی و سخنرانی‌های ایشان درباره موضوعات مختلف دیده می‌شود، علت استفاده از این تصاویر چه بود؟
در این مستند می‌بینیم که حاج قاسم چطور با فرزندان شهدا در ارتباط بوده است. در بخشی از مستند زوایای اخلاقی و خاطرات فرزندان شهدا درباره سردار سلیمانی را می‌بینیم و بعد از آن همان نکته اخلاقی را در گفتار و سخنرانی‌های حاج قاسم می‌بینیم که بعضی از آن‌ها در دوران دفاع مقدس هم جزو دغدغه‌های ایشان بوده است. می‌خواستم نشان دهم صحبت‌های فرزندان شهدا یک قصه شخصی نبوده بلکه شخصیت سردار همان طور بوده است که آن‌ها دیده‌اند.

برای پیدا کردن تصاویر قدیمی حاج قاسم از آرشیو صداوسیما استفاده کردید؟
نه از آرشیو صداوسیما استفاده نکردم. ما در روایت فتح یک مجموعه بزرگ از تصاویر حاج قاسم را داریم که بسیاری از آن‌ها هنوز دیده نشده‌اند، مثلاً بخش عمده‌ای از تصاویر عملیات والفجر ۸ هست که سردار سلیمانی در آن‌ها حضور دارد ولی رو نشده است. بخش دیگری از تصاویر را هم از کار‌های قبلی که خودم ساخته بودم، در اختیار داشتیم.

چه چیز در این مستند برای خودتان جالت توجه بوده است؟
در قسمت ششم این مستند که احتمالاً شنبه هفته آینده پخش خواهد شد، یک نکته بارز و شوکه‌کننده وجود دارد. بسیاری از فرزندان شهدا برای سلامتی حاج قاسم دعا می‌کردند، نماز شب می‌خوانند و حتی روزه می‌گیرند، ولی از یک جایی می‌بینیم که حاج قاسم از آن‌ها می‌خواهد برای شهادت او دعا کنند و آن‌ها در دعاهایشان از خدا شهادت را برای سردار می‌خواهند. این قسمت آنقدر شوکه‌کننده است که بعضی از همان فرزندان شهدا نتوانستند تصاویرش را نگاه کنند و به آن‌ها توصیه کرده‌ام که آن روز نیز از تلویزیون نگاه نکنند.

گویا ارتباط فرزندان شهدا با حاج قاسم حتی از ارتباط با پدران شهیدشان نیز قوی‌تر بوده است!
نکات روانشناسانه بسیار‌ریزی در این کار هست. یکی از فرزندان شهدا برای همان موضوع که فکر می‌کرد اگر جلوی دوربین بیاید ریا می‌شود، دست به استخاره می‌زند و در قرآن به آیه‌ای می‌رسد که بهشتیان از یکدیگر احوالپرسی می‌کنند و یکی از آن‌ها می‌گوید که من در زمین دوستانی دارم. همین باعث شد خودش بیاید و درباره سردار حرف بزند و دیگران را نیز دعوت کند. یکی دیگر از فرزندان شهدا هم می‌گوید که بعد از شهادت سردار سلیمانی حضور حاج قاسم و دعای خیر او را بیشتر حس می‌کند و معتقد است اکنون که حاج قاسم در زندگی خاکی نیست با دست بازتری به فرزندان شهدا رسیدگی می‌کند.

ارسال نظرات

;