۱۰۰ کیلومتر تا آزادی خرمشهر

یکی از حماسه سازان عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: در این عملیات باید ۱۰۰ کیلومتر از مسیر را از اهواز تا خرمشهر پاکسازی می کردیم و با دشمن می جنگیدیم و این حرکت جانفشانی می طلبید.

رزمنده‌ها برای آزاد سازی خرمشهر عطش داشتند؛ هوا خیلی گرم بود و نیروهای دشمن موانعی را برای عدم دسترسی در این عملیات قرار دادند، عبور از رودخانه تا پشت‌سر گذاشتن مراحل سخت نزدیکی به شهر، اما نزدیک بود.

شیرینی آزادسازی خرمشهر آنچنان ماندگار شد که هیچ‌گاه از یاد ایران و ایرانیان نخواهد رفت و خاطره سوم خرداد سال ۶۰ بعد از ۲۴ روز مقاومت رزمندگان رقم خورد و نسخه ایثار و انگیزه ضامن پیروزی شد.

احمد کوهستانی از حماسه آفرینان و جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر ضمن تبریک این مقاومت در خصوص حال و هوای جنگ در مقابل نیروهای عراقی می‌گوید: قبل از آزاد سازی خرمشهر به‌عنوان یک سپاهی درخدمت نظام در جبهه‌های غرب کردستان، آزادسازی جنگل‌های شمال در بهمن ماه ۶۰ و درگیری آمل مشغول انجام وظیفه بودم که همزمان عملیات فتح المبین آغاز شد و ما به سمت جنوب کشور به همراه تعدادی از بچه‌های مازندران از این استان اعزام و یک گردان را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: فرماندهی گردان کربلا را عهده‌دار شدم و در پایگاه شهید بهشتی و شهید باهنر اهواز مستقر شده و نیروها را سازماندهی کردیم، قبل از شروع عملیات در خدمت شهدای عزیزی همچون شهید نوبخت بودیم و بعد از غنیمتی که از زمان عملیات فتح‌المبین داشتیم اسلحه‌ها را جمع، تمیز و بعد از تجهیز کردن گردان را برای شناسایی عملیات بیت‌المقدس آماده کردیم و این عملیات تا ۳ مرحله به طول انجامید.

جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: زمانی که بسیجیان با جانفشانی و درگیری با دشمن توانستند به منطقه خرمشهر برسند، بعضی جاها در این عملیات موفق عمل کردیم و گاهی عقب نشینی کردیم، ۲۰ روز قبل از عملیات آقای اصغر بیگی از بابل فرمانده تیپ و من جانشینی تیپ بیت المقدس را تحویل گرفتم، یعنی علاوه بر گردان ما ۳ گردان دیگر نیز به ما اضافه شد و تشکیل یک تیپ را دادیم.

 ۱۰۰ کیلومتر تا آزادی خرمشهر/ رزمندگان با رشادت ایستادند

کوهستانی افزود: منطقه شلمچه محل ورود و خروج نیروهای پیاده عراق بود و دشمن از آنجا وارد خرمشهر می‌شد و فشارهایی را برما تحمیل می‌کرد؛، با بچه‌های مازندران پس از بازسازی مجدد منطقه همراه بازماندگان و شهدا با مأموریتی که به آن‌ها داده شد وارد مرز شلمچه شویم چراکه نیروهای عراقی تمام فشار خود را پس از عملیات خرمشهر در منطقه شلمچه آورده بودند.

ایستادگی رزمندگان ستودنی بود

وی ایستادگی رزمندگان را طی حدود ۲۴ روز تا آزادی شهر ستودنی دانست و تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت بچه‌ها باعث شد تا مرز شلمچه را بستیم و ۱۹ هزار و ۵۰۰ اسیر از دشمن بگیریم بنابراین به لطف خدای بزرگ نیروهای ما توانستند خرمشهر را آزاد کنند و طبق فرمایشی از امام خمینی (ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد چراکه هرکسی آن موانع ما را در مقابل دشمن می‌دید می‌توانست بگوید که این کار بچه‌های بسیجی ما نبوده است.

جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر بیان کرد: در منطقه دو بهردان و آب تیمور ۳ الی ۴ کیلومتر آن طرف اهواز عملیات ما شروع شد و با دشمن جنگیدیم، از اهواز تا خرمشهر حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله است یعنی در حقیقت ما باید حدود ۱۰۰ کیلومتر را در این عملیات پاکسازی و با دشمن بجنگیم که خود این حرکت واقعاً جانفشانی می‌طلبید.

کوهستانی با اشاره به مقاومت و انگیزه رزمندگان برای دفاع از خاک‌شان خاطرنشان کرد: نیروهای جوان با انگیزه و خستگی ناپذیر در این عملیات حضور داشتند و خیلی از بچه‌های زیر ۲۰ سال در این عملیات بودند که آموزش‌شان در همین رزمایش‌ها شبانه صورت می‌گرفت و واقعاً انگیزه شأن شهادت بود، آن راهی که امام حسین (ع) و سایر امامان معصوم طی کردند.

وی با بیان اینکه تجهیزات دفاعی کشور در آن زمان قابل قیاس با تجهیزات دشمن نبود، گفت: نیروهای ما در عملیات فتح المبین توانستند با رشادت‌های خود سلاحی نظیر توپ، تانک و تیربار را ازدست دشمن بگیرند و در این عملیات بجنگند، در صورتی که آنجا در مقابل یک هواپیمای ما، ۵۰ هواپیما و در مقابل یک هلی کوپترما ۱۰۰ هلی کوپتر بلند می‌شد با این حال چه از لحاظ نیرو و چه از لحاظ تجهیزات دفاعی با تجهیزات و نیروی دشمن قابل قیاس نبودیم و لطف خدا و اعتقاد قلبی عزیزان رزمنده باعث شده تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر بیشترین توسلی که نیروها در جنگ داشتند را توسل به امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) بیان کرد و افزود: آن زمان واقعاً شور و شوق زیادی به این نگاه‌ها داشتند و منتظر چیزهای مادی نبودند و وظیفه خود را مبارزه با دشمن می‌دانستند؛ صدام در آن زمان خطاب به نیروهای ما گفته بود که اگر شما توانستید خرمشهر را از ما بگیرید کلید بصره را به شما خواهیم داد.

کوهستانی در ادامه یادآور شد: در آن زمان صدام برای اینکه نیروهایش محاصره نشوند تمام منازل که در خرمشهر تخریب شده بود تیرهای آهن همانند درخت در زمین کاشته تا چتربازهای ما نتوانند پیاده شوند و از آن عبور کنند اما بچه‌ها برای عبور از آن یا زخمی یا شهید می‌شدند.

 ۱۰۰ کیلومتر تا آزادی خرمشهر/ رزمندگان با رشادت ایستادند

وی با اشاره به زمان دستگیری نیروهای عراقی اظهار داشت: یادم می‌آید در شب اول عملیات یک افسر عراقی را اسیر گرفتیم و زمانی که از او مصاحبه می‌کردند گریه می‌کرد و گفته بود تصویر را نشان ندهید و اسم من را نبرید چراکه نیروهای صدام اگر تصویر مرا ببینند به بچه‌های من رحم نمی‌کنند و آنها را خواهند کشت.

گفته بود تصویر را نشان ندهید و اسم من را نبرید چراکه نیروهای صدام اگر تصویر مرا ببینند به بچه‌های من رحم نمی‌کنند و آنها را خواهند کشت

جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر با بیان اینکه زمانی که اعلام کردند خرمشهر آزاد شد لحظه به یاد ماندنی برای ما بود، گفت: آزاد سازی آن باور نکردنی بود و تمام برنامه ریزی هایی که صدام و نیروهایش برای این شهر داشتند نقش بر آب شد؛ هنگامی که بچه‌ها با غرور و شادی این آزاد سازی را جشن می‌گرفتند امام خمینی (ره) اعلام کردند خرمشهر را خدا آزاد کرد و شما را غرور و تکبر احاطه نکند واقعاً هم یاری خدا باعث سرنگونی دشمنان شده است.

کوهستانی تصریح کرد: اگر امروز جوانانی که در جبهه مقاومت از سرزمینمان، نظام و انقلاب دفاع می‌کنند امروز همان جوان خرمشهر ما هستند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری خرمشهرها در پیش داریم و چنانچه سوریه، عراق، یمن و فلسطین از دست دشمن نجات پیدا کند همان خرمشهر است.

وی به بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس و آزاد سازی خرمشهر می‌پردازد: در عملیات آزاد سازی خرمشهر یک رزمنده ای اهل بهنمیر داشتیم که به تازگی سربازی اش در کردستان تمام شده بود و زمانی که پس از ترخیص به خانه خود برگشته بود به خانواده‌اش گفته می‌خواهم به جبهه بروم که پس از این اقدام، اعزامش به گردان ما بود.

جانشین تیپ بیت‌المقدس در عملیات آزادسازی خرمشهر ادامه داد: خودش تعریف می‌کرد قبل از اینکه سربازی بروم وضع خوبی نداشتم و آدم دعوایی بودم و خدمت مرا خوب کرده من نیز به ایشان گفتم الآن شما چه کار می‌کنید، در پاسخ به سوال من گفت به شما قول می‌دهم پا برهنه تک تک صدامیان را بکشم و همین شده که او با پای برهنه سلاح ژ سه را در دستش گرفته و پیشاپیش نیروها دوید، بنابراین نیروهای ما اینگونه رشادت‌هایی را رقم زدند.

کوهستانی در پایان گفت: در دوران جنگ تحریم‌هایی برما تحمیل شد و تمام دنیا برای شکست ما بسیج شده‌اند که نتوانستند در این زمینه ما را شکست دهند و امروزه با توجه به اینکه تحریم‌هایی در کشور وجود دارد جوانان امروز می‌توانند در برابر تحریم‌های کشور قد علم کنند چراکه از لحاظ علمی در کشور کم نداریم.

ارسال نظرات

;