دولت آمریکا برای دادن تضمین دستش بسته است

اگر از ضمانت آمریکا خبری نبود، چرا تیم مذاکره کننده ایران به ریاست ظریف و با پشتیبانی ویژه اصلاح طلبان، تمامی تعهدات خود را پیش دستانه، یکطرفه و با عجله انجام داد و سپس به انتظار نشست تا طرف آمریکایی و اروپایی تعهدات خود را آغاز کند!؟ اگر آمریکا نمی تواند تضمین بدهد، چرا آقای ظریف تاکید کرد که آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود؟

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«با توجه به اخباری که به گوش می‌رسد، فضا در جهت توافق نیست و با توجه به نوعی بی‌اعتمادی که ایران به آمریکا دارد و مساله خروج یکطرفه آمریکا از برجام، ایرانی‌ها دنبال تضامینی هستند که به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها بخواهند به این راحتی بدهند.»

در ادامه این مطلب آمده است:«از این رو فعلا با توجه به اینکه این تضامین برای ایران حیاتی است و ازطرف دیگر دولت آمریکا در شرایطی است که دستش به لحاظ دادن تضامین و متعهد کردن دولت فعلی آمریکا بسته است و از طرف دیگر انتخابات پارلمانی هم در آمریکا در پیش است؛ با توجه به مساله رقابت‌های حزبی هم به نظر نمی‌رسد که دولت بایدن راضی باشد که امتیازی بدهد.»

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که آمریکا نمی تواند درباره اجرای برجام تضمین بدهد. این در حالی است که همین طیف در دولت قبل تاکید داشتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است؛ اکنون سوالی که ایجاد می شود این است که  چرا اصلاح طلبان در دولت قبل هرگاه مطالبه تضمین درباره توافق با آمریکا می‌شد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است» و «امکان ندارد آمریکا زیر تعهدش بزند و نمی‌تواند این کار را بکند؟». این ادعاهای خلاف واقع، از سر بی‌سوادی بود یا عامدانه، این ادعاها، از سر غفلت بود یا توجیهی برای فریبکاری؟

اگر از ضمانت تعهدات آمریکا اطمینان نداشتند (که هیچ اعتمادی نبود و تجارب خلاف آن را می‌گفت) چرا همه امتیازات هسته‌ای در زمینه اوراق کردن ۱۵ هزار سانتریفیوژ از ۱۹ هزار سانتریفیوژها، ارسال ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع ۱۰ هزار کیلوگرم به خارج و بسنده کردن به ۳۰۰ کیلوگرم، بتن‌ریزی راکتور اراک، توقف تولید سانتریفیوژهای پیشرفته و... را به شکل یکطرفه و قبل از روز شروع اجرای برجام واگذار کردند؟ و دست طرف ایرانی را در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا خالی کردند؟

اگر از ضمانت آمریکا خبری نبود، چرا تیم مذاکره کننده ایران به ریاست ظریف و با پشتیبانی ویژه اصلاح طلبان، تمامی تعهدات خود را پیش دستانه، یکطرفه و با عجله انجام داد و سپس به انتظار نشست تا طرف آمریکایی و اروپایی تعهدات خود را آغاز کند!؟ اگر آمریکا نمی تواند تضمین بدهد، چرا آقای ظریف تاکید کرد که آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود؟

اکنون سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که آیا دغدغه اصلاح طلبان، لغو تحریم‌هاست، یا برگرداندن آمریکا به برجام و دسترسی دادن به مکانیسم ماشه  برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها!؟

ارسال نظرات

;