زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟

برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حال ماهی گیری سیاسی در میان گل و لای باقی مانده از سیل هستند!

در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

حادثه تلخ وقوع سیل در بیش از ۱۸ استان کشور موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروزاست. تلفات این سیلاب ویرانگر در آخرین به‌روزرسانی صورت گرفته توسط سازمان امداد و نجات متأسفانه باعث فوت نزدیک به ۵۶ نفر شده است؛ اما در شرایطی که تمام نهادهای امدادی کشور از سپاه، بسیج و ارتش تا هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی به شهروندان گرفتار در سیل هستند، برخی روزنامه‌های جناحی در حال تسویه‌حساب سیاسی و انتخاباتی با آن هستند!

روزنامه جمهوری اسلامی ایران ارگان انتخاباتی اصلاح‌طلبان ازجمله رسانه‌هایی است که اولویت خود را به طرح مسائل سیاسی در ماجرای سیل در کشور قرار داده و نوشته است که چرا مسئولان کشور به داد مردم رسیده‌اند!

این روزنامه می‌نویسد: برخی از نمایندگان مجلس، وزرا و شهردار تهران بالباس‌های رسمی و بدون تجهیزات کمک‌رسانی، با حضور در مناطق سیل‌زده استان تهران به‌ویژه امام‌زاده داوود با پاچه‌های گِلی عکس یادگاری گرفتند

این عکس‌های یادگاری در فضای مجازی با واکنش‌های کاربران مواجه شد. برخی از کاربران فضای مجازی گفتند: در چهره این افراد نه اثری از غم و دلهره مردمی بود که سیل خانه وزندگی‌شان را نابودِ کرده و نه نشانی از خستگی آن امدادگری که بی‌ادعا در حال کمک به مردم است.

تنها شباهت این‌ها با مردم سیل‌زده و امدادگران زحمتکش فقط «پاچه‌های گِلی» است وگرنه کدام انسان سیل‌زده‌ای در این شرایط به فکر انداختن عکس یادگاری است؟

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

روزنامه همدلی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز حضور شهردار تهران در میان مردم حادثه‌دیده را پوپولیسم خوانده و نوشته است:

می‌گویند زاکانی با همان کفش‌های گلی به جلسه ستاد اربعین رفته است. منتقدان وی می‌گویند شهردار تهران با این اقدامات نمی‌تواند در ماجرای سیل اخیر، انتقادها را از خود کاهش دهد؛ به باور آنان مدیریت شهری تخصص و علم می‌خواهد نه حرکات پوپولیستی و فرورفتن در سیلاب و گل‌ولای!

این روزنامه در ادامه این مطلب آورده است که البته ضعف مدیریت بحران و عبرت نگرفتن مسئولان از حوادث سال‌های پیشین به ماجرایی تکراری در ایران تبدیل‌شده است. به‌عنوان‌مثال با توجه به سابقه امامزاده داوود در وقوع سیل، سیل این منطقه قابل پیش‌بینی و خسارت آن قابل جلوگیری بود. علاوه بر سیل امسال، امامزاده داوود در یک‌صد سال اخیر دو سیل بسیار سهمگین چه و مرگبار را شاهد بوده است.

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

روزنامه شرق نیز از قافله این ماجرا جا نمانده و در هماهنگی با اتاق عملیات روانی با ادبیاتی مشابه با دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب نوشته است:

آتلیه عکاسی امامزاده داوود (ع)؛ توصیفی برای حضور پررنگ مسئولان با کت‌وشلوار میان خروارها گل‌ولای باقی‌مانده از سیل اخیر تهران بود که با نقد کاربران فضای مجازی بر عدم کارایی این نوع حضور و عناوین همدردی تصنعی با آسیب‌دیدگان همراه شد. بسیاری از کاربران معتقد هستند مرزهای رفتارهای پوپولیستی در سیل اخیر جابه‌جاشده است. وقتی عکس مدیران بی‌ربط به مدیریت بحران، با ژست‌هایی انتخاباتی منتشر شد، اولین سؤال این بود که وقتی مسئولانی که برای این بازدیدهای میدانی عازم مناطق سیل‌زده شدند، به ذهنشان نرسیده حداقل کت‌وشلوار نپوشند و یک چکمه به پا کنند، چگونه می‌خواهند به مدیرت بحران آن‌هم در حوزه‌ای که ارتباطی به تخصص و مسئولیتشان ندارد، بپردازند؟

این روزنامه در ادامه نوشته است:

شهردار تهران در حالی با کت‌وشلوار در میدان حاضرشده و عکس بالباس گل‌آلود گرفته است که طبق قانون شهرداری تهران مجاز به‌صرف هزینه و امکانات تهران خارج از محدوده شهری تهران نیست؛ زیرا روستای امامزاده داوود ازجمله روستاهای زیرمجموعه بخشداری کن است و دهیاری مستقل خود را دارد.

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

این ادعا در حالی از سوی شرق مطرح‌شده است که زاکانی شهردار تهران از یک‌سو جانشین وزیر کشور در ستاد مدیریت بحران است، از سویی شهردار تهران با دستور مستقیم رئیس‌جمهور در به‌کارگیری کلیه امکانات استان تهران در کمک به سیل‌زدگان امام‌زاده داوود(ع) در این موقعیت حضور یافت.

اما روزنامه ایران نگاهی دیگر به این حادثه داشته و نوشته است:

سیل در استان تهران ده‌ها کشته و مفقودی داشته است؛ نیروهای امدادی برای مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده حاضر شدند؛ حضور همه مسئولان در کنار مردم باعث دلگرمی شده است.

در شرایطی برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حال ماهی گیری سیاسی در میان گل و لای باقی مانده از سیل هستند که خود فراموش کرده‌اند که شهردار منتخب و محبوب آن‌ها بنا بر روایتی در شب زلزله در تهران به‌جای حضور در ستاد بحران به کیش سفرکرده بود تا ماه‌عسل خود را بگذراند، به‌صورت طبیعی کسانی که بارأی ۲ میلیونی در انتخاب سرافکنده شده‌اند اقدام جهادی برای مردم را باید پوپولیسم بخوانند.

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

چرا پس از بحران؟

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی مهم به مسئله جامعه‌شناسی حوادث در ایران پرداخته و نوشته است:

معمولاً در بحران نمی‌ایستند عکس و فیلم بگیرند که منتشر کنند و لایک بخورد. ولی می‌دیدیم برای اینکه فیلم بگیرند و پخش بکنند، یکجاهایی همدیگر را هول می‌دادند که زودتر فیلم بگیرند یا فیلم بهتری بگیرند! این‌ها نشان می‌دهد که نه مردم و نه ما ایمنی و پیشگیری و موضوعاتی ازاین‌دست را جدی نمی‌گیرند و طبیعتاً هم بعد از وقوع چنین بحران‌هایی سازمان‌هایی که در این حوزه‌ها مسئولیت‌های مستقیم‌تر دارند مثل هلال‌احمر در عمل بیشتر از بقیه سازمان‌ها درگیر هستند، لذا مدتی انرژی و زمان این سازمان‌ها و کشور برای سروسامان دادن اولیه به همین بحران‌ها اختصاص پیدا می‌کند. اینکه ما کی قرار است از این بحران‌ها درس بگیریم و کی قرار است ایمنی و پیشگیری را جدی بگیریم، واقعاً من شخصاً پاسخی برایش ندارم.

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

ایران بازیگر شطرنج تایوان

روزنامه وطن امروز ماجرای سفر نانسی پلوسی به تایوان از یک‌سو و نیز گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین را دستمایه یک گزارش تحلیلی قرار داده و نوشته است:

زاکانی چرا به‌جای کیش به امام‌زاده داوود (ع) رفت؟ / ایران روی میز جنگ در تایوان شطرنج بازی‌ می‌کند

رئیسی به رئیس‌جمهور چین گفته است که سیاست ایران حمایت از چین واحد است؛ روسای جمهور ایران و چین یک روز پس از تماس تلفنی ۲ ساعته و پرتنش «شی‌جین پینگ» با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو پرداختند. این نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را در بحران تایوان به نمایش گذاشته و نشان داده است که در برابر تحرکات آمریکایی‌ها در کدام سو ایستاده است.

ارسال نظرات

;