انیمیشن بومی ما

«لوپتو» دستاورد کرمانی‌های عزیز است.

نویسنده: محمدحسین لشکری
«لوپتو» دستاورد کرمانی‌های عزیز است. کسانی که برای ساخت اولین انیمیشن بلندشان، آن هم با تکنیک سه‌بعدی که تکنیک ساده‌ای در حوزه انیمیشن نیست، تلاش زیادی کرده‌اند. انیمیشنی که با هزینه‌ کم ‌نسبت به سایر انیمیشن‌ها،‌ کیفیت‌ خوبی دارد. این فیلم که اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره است، کم افتخار به‌ دست نیاورده است: پروانه زرین بهترین دستاورد فنی‌‌هنری و جایزه ویژه دبیر جشنواره در حوزه کسب و کار از سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و راهیابی به دهمین جشنواره‌ «یونیورسال کیدز» استانبول. 
هفته اول و دوم مهمترین زمان برای یک انیمیشنِ اکران‌شده است. اگر خوب فروش کند، اعتماد سینماداران بیشتری را جذب می‌کند و می‌تواند در گیشه موفق‌تر حضور داشته باشد. همچنین موفقیت در این زمان اولیه اکران، باعث دلگرمی جامعه انیمیشن‌ساز ایرانی می‌شود تا با انرژی بیشتری به کارشان ادامه دهند. 
امسال از معدود سال‌های دوره معاصر ماست که دو انیمیشن باکیفیت به‌طور همزمان در اکران هستند و این فرصت خوبی‌ است تا خودمان و کودکانمان را از دیدن این انیمیشن‌ها بی‌نصیب نکنیم؛ چرا که ساخت انیمیشن مانند ساخت فیلم سینمایی نیست که چند ماهه تولید شود. ساخت انیمیشنی مانند «لوپتو» به کارگردانی «عباس عسگری» و تهیه‌کنندگی «محمدحسین صادقی» از سال ۱۳۹۵ شروع شده و حدود ۳۰ ماه زمان برده است؛ یعنی چندین برابر یک کار سینمایی غیرانیمیشنی. از این رو باید هرطور که شده از این انیمیشن‌های ایرانی خوش‌فرم حمایت کنیم تا رونق این حوزه کم نشود. 
در این فرسته، به مناسبت اکران جدید این پویانمایی، مروری بر این اثر نوشته شده است.

پی‌نوشت: به دلیل اندازه مشخص و نه‌چندان منعطف قالب‌ پلتفرم‌ها، در کاور این فرسته، امکان استفاده از تصویر کامل پوستر انیمیشن لوپتو نبوده است. این پوستر سرحال توسط هنرمند نام‌آشنا «هادی محمدیان» طراحی شده است که خود، کارگردانی انیمیشن‌های موفق «فیلشاه» و «شاهزاده روم» را بر عهده داشته است.

ارسال نظرات

;