احیای موقعیت یا جهاد تبیین؟

بیش از ۱۵۰ روز است که دیگر حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه نیست و پس از ۱۳سال ریاست، عنوان او به صورت رسمی به «مشاور فرماندهی سپاه» تغییر کرده است. اما به‌رغم اینکه این روزها محمد کاظمی بر جایگاه سابق طائب نشسته است، نام حسین طائب (یا همان حاج میثم وزارت اطلاعات) بیش از گذشته و حتی بیشتر از زمانی که صندلی ریاست را برعهده داشت، به گوش می‌رسد.

این روزها فرمانده سابق سازمان اطلاعات سپاه شهر به شهر و محله به محله به سراغ مردم رفته و با آنها درباره اغتشاشات، جنس و محتوای آشوب‌ها سخن می‌گوید. شیخ حسین طائب بدون آنکه احساس خستگی کند پای صحبت جوانان نشسته و در جلسات پرسش و پاسخ ابهامات آنها را رفع می‌کند. مشاور فرمانده کل سپاه با اشراف و تجربه بالا توانسته این روزها مرد شماره یک جهاد تبیین باشد. او این روزها مصداق کلامی رحمانی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از مسئولان خواست بدون تکلف و میان مردم جهاد تبیین کنند. البته حضور فرمانده سابق در میان مردوم به مذاق روزنامه رادیکال هم‌میهن خوش نیامده و نوشته است:

بیش از ۱۵۰ روز است که دیگر حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه نیست و پس از ۱۳سال ریاست، عنوان او به صورت رسمی به «مشاور فرماندهی سپاه» تغییر کرده است. اما به‌رغم اینکه این روزها محمد کاظمی بر جایگاه سابق طائب نشسته است، نام حسین طائب (یا همان حاج میثم وزارت اطلاعات) بیش از گذشته و حتی بیشتر از زمانی که صندلی ریاست را برعهده داشت، به گوش می‌رسد. حسین طائب این روزها و به‌ویژه پس از آغاز روند اعتراضات در کشور، تبدیل به یکی از فعال‌ترین سخنرانان در برنامه‌ها و مکان‌هایی شده که همگی به نوعی مرتبط با نهادهای نظامی هستند. او طی ۳۴ روز اخیر، با حضور در ۱۵ مکان مختلف ایراد سخنرانی کرده و در سخنرانی‌های خود، از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اخلال در روند موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

دل‌نگرانی هسته سخت اصلاحات از جهاد تبیین فرمانده سابق اطلاعات سپاه/ چرا باند مصی علی‌نژاد درخواست حمله نظامی به ایران دارد؟

هم‌میهن در ادامه نوشته است:

اما اوج‌گیری فعالیت‌ها و سخنرانی‌های متعدد حسین طائب همزمان با شکل‌گیری و افزایش اعتراضات و ناآرامی‌ها به چه معناست و آن را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ در این زمینه، دو نگاه کلی قابل‌طرح است:
گمانه نخست اینکه، طائب و جریان‌های حامی او در جریان تغییر و تحولات اخیر در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه به حاشیه رانده شده‌اند. مدت‌زمان نسبتا طولانی سکوت و بی‌خبری از طائب که تا سیزدهم مرداد ادامه داشت و پس از آن، دوباره سکوت بیش از دوماهه‌ای شکل گرفت که تا ۲۶مهر ادامه داشت، تاییدکننده این گمانه‌زنی است که این مقام سابق امنیتی بنا بر تصمیمات کلان اتخاذشده به حاشیه رفته بود. اما با شکل‌گیری اعتراضات و ناآرامی‌ها، فرصت و زمینه‌ای شکل گرفت که این طیف بار دیگر فعال شود و اتفاقا، بروز این اعتراضات را نشانه‌ای از درستی تحلیل‌ها، هشدارها و خط‌دهی‌های سابق خود معرفی کند. گمانه دوم اینکه، اصولا رفتن طائب از سازمان اطلاعات سپاه، نشانه یک تغییروتحول جدی و استراتژیک در رویکردهای امنیتی نظام نبوده است و صرفا، در حد تغییر افراد بوده است.

واقعیت آمر آن است که برای جریان نئولیبرال میان مردم بودن بسیار عجیب است، از این رو آنها مجبورند برای آن سناریو پردازی ذهنی کرده و شاخ و برگ بسازند، در اطلاعات سپاه هر قدر که فرمانده فعلی و همکارانش با جهاد شبانه روزی در کف خیابان سپر بلای مردم در برابر دشمن است، فرمانده سابق برای خود نقش تبیینی و جهادی قائل است، این حرکت‌های جهادی برای آنهایی که از ولنجک به پایین را تهران حساب نمی‌کردند بسیار جای تعجب و توجه دارد!

ارسال نظرات

;