شرحی بر ترور هوشمند پدر برنامه هسته‌ای ایران

شهید «محسن فخری‌زاده» سال ۱۳۳۶ در شهر قم متولد شد. استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیرو‌های مسلح و دارای لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی بود.

شهید «محسن فخری‌زاده» سال ۱۳۳۶ در شهر قم متولد شد. استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیرو‌های مسلح و دارای لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی بود. محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی درج شده بود.

آمریکایی‌ها فخری‌زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته است. از این رو همواره به دنبال حذف این نیروی انقلابی از چرخه تولید علم و فناوری در کشور بودند تا جایی که پیش از شهادت در آذر سال ۱۳۹۹ در چهار نوبت مورد حمله تروریستی قرار گرفت که نافرجام بود.

وی که نامش در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو افراد تحریم شده بود، عضویت در هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را در کارنامه خود دارد. فخری‌زاده همچنین در زمینه‌هایی چون هسته‌ای، موشکی، زیستی، فناوری کوانتومی، هوش مصنوعی، آکوستیک، فیزیک، الکترومغناطیس، اپتیک و فلسفه فعالیت داشت و به عنوان «پدر علم هسته‌ای ایران» شناخته می‌شود و درجه سرتیپی داشت.

در دوران دفاع مقدس نیز فخری زاده حضور یافت و ابتدا در جبهه غرب نقش آفرینی کرد و سپس به عنوان نیروی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب در عملیات‌های مختلف شرکت کرد. شهید فخری زاده نه تنها برای مردم و نزدیکانش که حتی برای فرزندانش نیز گمنام بود. بخشی از این گمنامی به خاطر شخصیت شهید و بخش دیگر به دلیل جایگاه علمی و امنیتی او بود. خانواده تنها به واسطه جو امنیتی که بر کل خانواده حاکم بود اطلاع داشتند که اتفاقات مهمی از سوی پدر در حال انجام است. بسیاری از برنامه‌ها و موضوعات کاری پس از شهادت برای خانواده روشن شد.

او که همه مقاطع تحصیلی خود را در ایران گذرانده بود بر تحصیل در داخل کشور تاکید داشت. پسر شهید در اینباره به نقل از پدر می‌گوید: شهید فخری‌زاده اصرار داشت تمام تحصیلاتش را در ایران بگذارند، با اینکه بار‌ها فرصت مطالعاتی در خارج از کشور برایش پیش آمده بود، اما قبول نکرد. امروز باید این خودباوری و خوداتکایی را در میان نخبگان کشور نهادینه کنیم.

یکی از موضوعاتی که شهید فخری زاده به آن ورود کرده و در سال‌های اخیر نیز کاملا محسوس بود تحقیقات در خصوص واکسن کرونا بود. زمانی که شهید فخری زاده به شهادت رسید واکسنی که وی و تیم تحقیقاتی او در حال کار بر روی آن بودند وارد مرحله سوم کارآزمایی شده بود. این کار از زمانی که کرونا در چین شایع شده بود و هنوز وارد ایران نشده آغاز شد.

ترور شهید فخری زاده راس کار اسرائیل

رژیم صهیونیستی بار‌ها نام فخری زاده را به عنوان یکی از افراد مورد ترور خود عنوان کرده و تلاش داشت او را از میان بردارد که موفق نشد. این موضوع بار‌ها در رسانه‌هی صهیونیستی آمده بود و برای مثال وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیش‌تر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» را که مسئول راکتور اتمی تهران است، ترور کنند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت اسرائیل سال ۲۰۱۸ در کنفرانسی خبری گفته بود: «این نام را به خاطر بسپارید، فخری‌زاده». یکی از مقامات حاضر در این نشست گفته بود مقام‌های آمریکایی که در واشنگتن در جریان طرح ترور فخری‌زاده قرار گرفتند، از آن حمایت کردند. ترور شهید فخر‌ی زاده یکی اولین ترور هوشمند دانشمندان هسته‌ای بود که یک روبات در بستر وانت زامیاد قرار گرفته و کار ترور را انجام داد.

شهادت

روز جمعه هفتم آذر شهید فخری‌زاده به همراه همسرش و سه خودروی تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت تهران حرکت می‌کنند که در منطقه آبسرد دماوند ابتدا صدای لرزیدن و خرابی خودرو فخری‌زاده را متوجه ماشین کرد، همزمان با شنیده شدن این صدا، دو گلوله به سمت سر شهید شلیک می‌شود که شهید در حالی که کنترل خودرو را در دست داشت سرش را پایین آورده و گلوله‌ها رد می‎شوند. فخری‌زاده قصد داشت از ماشین پیاده شود به سمت خودروی محافظانش برود که از خودرو نیسان آبی که در ۱۵۰ متری از ماشین شهید متوقف بوده دستگاهی به صورت اتوماتیک شلیک‌های پی در پی می‌کند؛ که در نتیجه آن دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید برخورد می‌کند که منجر به قطع نخاع شدن او می‌شود. سپس خودروی نیسانی که مواد منفجره زیادی در آن جاسازی شده بود منفجر شد. بدن مجروح او را به بیمارستان رساندند، اما به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید. پیکر شهید ابتدا به مشهد و سپس به قم رفت و در نهایت ۱۰ آذر در امامزاده صالح (ع) تهران به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات

;