دستاوردهای سفر به قطر

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر رییس جمهور کشورمان به قطر حضور داشت و رایزنی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم برای توسعه همکاری‌های تجاری با این کشور عربی را انجام داد.

 ایران و قطر درحاشیه جنوبی خلیج فارس و از طریق یک راه دریایی به طول 268 کیلومتر به هم پیوند می خورند. قطر همانند بیشتر همسایه‌های ایران از اشتراکات تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای با ایرانیان برخوردار است، اما سطح روابط تجاری دوکشور جز چند سال اخیر بطور تقریبی یک روابط حداقلی بوده است.

در حال حاضر حجم تجارت ایران و قطر در حال حاضر رقم ناچیزی حدود 400-300 میلیون دلار است که ظرفیت افزایش به میزان یک میلیارد دلار در سال آینده را دارد.

توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری در دولت سیزدهم

در همین راستا، این سفر در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان جنوبی ایران انجام شد و بر اساس رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه فراهم کردن هر چه بیشتر بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایران در کشورهای همسایه، مسائل و مشکلات این بخش در قطر مورد پیگیری قرار گرفت تا با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور عربی حاشیه خلیج همیشه فارس باشیم.

برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم قطر

در جریان سفر وزیر صمت به همراه رییس جمهور به دوحه قطر، همایش بزرگ ایرانیان مقیم قطر با حضور وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این همایش بزرگ جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم قطر به بیان مهمترین نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در جهت ارتقاء مراودات تجاری کشورمان با امارات پرداختند.

دیدار با وزیر صنعت و تجارت قطر

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان دیداری نیز با وزیر صنعت و تجارت قطر در دوحه داشت. دو طرف در این دیدار بر ارتقاء مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مشترک دو کشور تاکید کردند.

به گفته فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در این دیدار یافتن راهکارهای جدید ارتقای تجاری و شناسایی ظرفیت‌های جدید همکاری‌ها مورد تأکید قرار گرفت و برنامه اجرایی تفاهمات قبلی دو کشور در حوزه صنعت و تجارت مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه

همچنین در دیدار با وزیر صنعت و تجارت قطر در خصوص ایجاد مرکز تجاری ایران در این کشور به منظور مدیریت و پیگیری مسائل و مشکلات تجار و برنامه ریزی برای ارتباط صحیح تاجران برتر دو کشور گفتگو و مقرر شد مرکز تجاری با همکاری طرف قطری ایجاد شد.

سفر قریب الوقوع هیئت سرمایه گذاری قطر به ایران

در جلسات و نشست‌هایی که در قطر برگزار شد، پروژه‌های صنعتی و دانش بنیان ایرانی با استقبال طرف قطری مواجه شد و با توجه به مذاکرات انجام شده، هیئت سرمایه گذاری این کشور طی ماه های آتی به منظور بازدید از برخی پروژه‌ها به ایران سفر خواهد کرد.

در این دیدارها همچنین ضمن بررسی مسائل مربوط به پهلوگیری کشتی های ایرانی مقرر شد با توجه به تفاهم‌نامه میان وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر همتای خود در قطر، تسهیل سازی در این زمینه صورت گیرد.

پیگیری صادرات مجدد و ترانشیپمنت

ظرفیت ایران به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای حاشیه خزر و روسیه با قطر، هند و کشورهای آفریقایی به منظور صادرات مجدد و ترانشیپمنت(TRANSHIPMENT) بررسی و مورد استقبال طرف قطری قرار گرفت و وزات صمت مسئولیت پیگیری و انجام آن را عهده دار شد.

توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های استاندارد و گمرک

به گفته فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، موضوعات مرتبط با توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های استاندارد و گمرک، تسهیل حمل و نقل هوایی و دریایی نیز با امضای اسنادی میان دو کشور پیگیری شد که از جمله دستاوردهای این سفر محسوب می‌شود و تقویت کننده زیرساخت‌های تجاری میان ایران و قطر و تسهیل ارتباطات تجاری برای فعالان بخش خصوصی است.

مشارکت قطر در توسعه ظرفیت برخی صنایع ایرانی

مسائل بانکی، مالی و پولی و همچنین ضمانت ها و فعال سازی صندوق ضمانت صادرات در قطر نیز مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفت. همچنین مشارکت قطر در توسعه ظرفیت برخی صنایع مانند تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و دارویی در ایران بررسی و مورد استقبال قرار گرفت.

علاقمندی قطری‌ها به خدمات فنی و مهندسی ایران

همچنین در چارچوب جلساتی که برگزار شد در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای مختلف مانند عراق، جنوب​شرق آسیا و آفریقا بحث و گفتگو شد و طرف قطری به منظور همکاری در این زمینه ابراز علاقمندی کرد.

راه اندازی کارگو و حمل هوایی بار به قطر

از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن جام جهانی فوتبال که در کشور قطر برگزار می شود، یکی از موضوعات مهم که در این دیدارها مورد مذاکره قرار گرفت، راه اندازی کارگو و حمل هوایی بار به قطر بود و مقرر شد طی هفته های آتی با توافقات صورت گرفته اولین پرواز کارگو آغاز شود.

برگزاری کمیته مشترک بازرگانی میان دو کشور

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص دیگر جلسات جانبی این سفر نیز گفت: در جلسه‌ای که علیرضا پیمان پاک«معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران» با معاون امور بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر داشتند، بر توسعه ارتباطات دو کشور در حوزه های تجاری و برگزاری کمیته مشترک بازرگانی میان دو کشور بر اساس تفاهم نامه هفتمین اجلاس کمیسیون دو کشور(سال گذشته) تاکید شد. حمایت از بخش خصوصی دو کشور و توسعه همکاری‌های نمایشگاهی و تقویت اعزام هیات‌های تجاری از جمله موضوعات دیگر مورد تأکید در این دیدار بود.

اصلاح آئین نامه اتاق مشترک ایران و قطر

همچنین نشستی با رئیس اتاق بازرگانی قطر و با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و قطر برگزار شد تا در خصوص ارتباط اتاق های بازرگانی و همچنین اصلاح آئین نامه اتاق مشترک ایران و قطر برای فعال تر شدن این اتاق گفتگو و تبادل نظر صورت گیرد.

توجه به کشت فراسرزمینی

از سوی دیگر نشست هایی با سرمایه گذاران قطری و به ویژه شرکت هایی که امنیت غذایی قطر را بر عهده داشتند برگزار و مقرر شد در زمینه کشت فراسرزمینی برای تأمین اقلام مورد نیاز اقدام کرده و در قالب مشارکت تولید و تجارت نیز برای برخی محصولات حوزه های دارای مزیت ایران مذاکرات جدی انجام شود.

تجاری سازی حوزه های دانش بنیان

همچنین برخی از پروژه ها مانند تجاری سازی حوزه های دانش بنیان در قطر و ایران مورد بحث قرار گرفت و پس از معرفی فهرستی از پروژها، با اعلام آمادگی برخی از سرمایه گذاران قطری، تعدادی از آنها مورد موافقت اولیه قرار گرفت و مقرر شد طی یک ماه آینده هیات های سرمایه گذاری قطری جهت بازدید با کشورمان سفر کنند و این شیوه از همکاری با تأمین منابع مالی از سوی قطر در گام نخست برای پروژه های کوچک و متوسط آغاز گردد.

نوید بخشی برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی در آینده

این سفر و تفاهم هایی که میان دو کشور در حوزه‌های زیرساخت‌های تجاری و تسهیل روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفت، نوید بخش ارتقای همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده است.

حوزه هایی که در این سفر تفاهم شد که در آینده بستر افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را فراهم آورد، علاوه بر تجارت کالا، همکاری در حوزه خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، سرمایه گذاری، صادرات مجدد و انرژی بوده که می‌تواند زمینه ساز ارتقای حجم مبادلات تجاری دو کشور در آینده باشد.

صمت پیشران پیشرفت ایران

گفتنی است سفرهای خارجی وزیر صمت در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی همچنان تداوم خواهد داشت تا با همت جهادی و عزمی راسخ، راه ورود قدرتمند کشورمان به بازارهای جهانی بیش از پیش هموار گردد و صمت پیشران پیشرفت ایران شود.

ارسال نظرات

;