دستاوردهای موثرسفر رئیسی به قطر

رئیس جمهور در سفری دو روزه به قطر با امیر این کشور دیدار کرد و طرفین بر ارتقای روابط در ابعاد مختلف تأکید داشتند؛ وی هم‌چنین با مقامات و سران کشورهای مختلف نیز ملاقات داشته است.

سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه (۲ اسفندماه) طی سفری دو روزه عازم قطر شد؛ سفری که بعد از ۱۱ سال در قامت ریاست جمهوری اسلامی ایران به دوحه انجام می‌گرفت.

دیدار با امیر و نخست‌وزیر قطر و ترینیداد و توباگو، حضور و سخنرانی در مجمع اوپک گازی، امضای ۱۴ سند همکاری بین دو کشور، دیدار با ایرانیان مقیم، نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی قطری و ایرانی، امضای تفاهم‌نامه با ونزوئلا، ملاقات با همتای الجزایری و گینه استوایی و موزامبیک از برنامه‌های این سفر دو روزه بود.

ایران و قطر دارای نقاط مشترک زیادی هستند و از جمله آن می‌توان به میدان مشترک گازی و هم‌چنین عضویت دو کشور در اوپک گازی به‌همراه روسیه پرداخت. قطر امکان سرمایه‌گذاری در کشورمان را دارد که این امر به سود هر دو طرف خواهد بود و با توجه به نزدیک بودن دیدگاه‌ها، این امکان و خصوصا با نگاه ویژه‌ی دولت سیزدهم به همسایگان، موجب رونق و گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد شد و ایران خواهد توانست سهم بالایی از مبادلات اقتصادی قطر را با استفاده از ظرفیت‌های موجود به خود اختصاص دهد.

** حضور امیر قطر در فرودگاه برای استقبال

اولین برنامه‌ی رئیس‌جمهور دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در دیوان امیری بود که پیش از آن و طی اقدامی از پیش اعلام نشده، امیر قطر شخصاً به فرودگاه رفته و از آیت‌الله رئیسی استقبال رسمی به‌عمل آورد؛ اقدامی که در عرف بین‌الملل و دیپلماتیک معمولا صورت نمی‌گیرد و یکی از اعضای دولت و یا کابینه‌ی کشور میزبان به استقبال می‌رود ولی این اقدام نشان‌دهنده‌ی اهمیت این سفر در نگاه میزبان و هم‌چنین ادای احترام و تکریم امیر قطر به مقام عالی کشورمان است.

 

** اهدای پیراهن تیم ملی قطر به رئیسی

شیخ حمد بن تمیم پیراهن تیم ملی فوتبال قطر را که به شکلی نمادین و به مناسبت برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور، شماره ۲۲ بر آن حک شده را به سید ابراهیم رئیسی هدیه داد.

 

** دیدار با امیر قطر و اعلام شروط ایران برای مذاکرات وین

رئیسی پس از دیدار و گفت‌وگو با امیر قطر در نشست خبری مشترک گفت: ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر فصل نوینی در روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

 

و هم‌چنین درباره شروط ایران درخصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند، برای رسیدن به توافق تأمین منافع ملت ایران به‌خصوص لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدنِ پرونده‌های ادعاهای سیاسی ضروری است.

** اعلام خنثی‌سازی تحریم‌ها توسط ایران

نخست‌وزیر قطر از دیگر مقاماتی بود که به دیدار آقای رئیسی رفت و رئیس‌جمهور اعلام کرد: ایران موفق شده با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای گسترده، تحریم‌های تحمیلی را خنثی کرده و به‌رغم خواست دشمنان به پیشرفت‌های بسیار بزرگی دست یابد به شکلی که چندی قبل آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

** دیدار وزیر خارجه ونزوئلا با رئیسی

در ادامه برنامه‌های سفر رئیسی، «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر خارجه ونزوئلا به دیدار رئیسی‌جمهور رفت؛ مقام عالی کشورمان درباره نگاه دولتش به آمریکای لاتین و جایگاه آن منطقه در سیاست خارجی‌اش گفت: ارتباط با کشورهای منطقه آمریکای لاتین در دولت سیزدهم متفاوت و به مراتب بهتر از گذشته برای رسیدن به افق‌های جدید همکاری دنبال می‌شود.

 

در ضمن، تفاهم‌نامه انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک در زمینه نفت و گاز میان دو کشور در حاشیه این دیدار به امضا رسید.

** سخنرانی در اجلاس سران اوپک گازی

رئیسی به‌عنوان مقام عالی کشورمان یکی از سخنرانان این اجلاس بود؛ وی طی سخنانی در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) بیان کرد: رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.

 

«مجمع کشورهای صادرکننده‌ی گاز با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد و ایران، روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو در آن عضویت دارند.»

** راه‌حل رفع مشکلات منطقه؛ قطع دست آمریکا و بیگانگان

رئیسی هم‌چنین با همتای الجزایری خود دیدار و در این ملاقات تصریح کرد: هر جا که در منطقه شاهد وجود ناامنی هستیم، می‌توان ردپا و اثر حضور و دخالت بیگانگان، به خصوص آمریکایی‌ها را مشاهده کرد. لذا راه‌حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه قطع دست آمریکا و بیگانگان از منطقه است.

 

* اعلام شکست مفتضحانه فشار حداکثری آمریکایی‌ها

رئیسی در نشست تخصصی با تجار و بازرگانان ایرانی و قطری با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی در دوران تحریم، تاکید کرد: به همه اعلام می‌کنیم که امروز مقاومت حداکثری ملت ایران باعث شکست فشار حداکثری مفتضحانه آمریکایی‌ها شده است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی , دولت سیزدهم , کشور قطر ,

سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه و پس از دیدارهای مختلف با سران کشورها و توافقات مهم در موضوعات سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و غیره وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد گفت در این سفر قرار شد اقداماتی نسبت به رفع موانع تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور ایران و قطر سریعاً انجام بگیرد.

این چهارمین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم بود که در منطقه انجام گرفت و در راستای نگاه به اطراف و همسایگان می‌باشد. تاکنون این نگاه و سیاست گشایش‌ها و انتفاع اقتصادی را برای کشور به‌همراه داشته که پیگیری توافقات و تفاهم‌نامه‌ها اهمیت بسیاری در اجرایی شدن آن و به ثمر نشستن این تلاش‌ها و برقراری و احیای این روابط دارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات

;