درهم پاشی و اقتصاد

از آنجا که تاجران ایرانی بخش مهمی از کالاهای مصرفی ایران را از کشور امارات وارد می‌کنند؛ لذا با توجه به توافقات اخیر ایران و عربستان و افزایش همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این امر تسهیل چشمگیری داشته است.

 

با توجه به آنکه یکی از کریدورهای اصلی حواله‌های ارزی مورد نیاز برای واردات کشور از مسیر درهم امارات است، بانک مرکزی با افزایش عرضه درهم در روزهای اخیر بسیاری از نگرانی ها وارداتی را برطرف ساخته و درهم امارات به عنوان یکی از ارزهای بسیار کارآمد، این امکان را دارد تا مشکلات ارزی کشور را تا حد قابل قبولی مرتفع سازد.

از آنجا که تاجران ایرانی بخش مهمی از کالاهای مصرفی ایران را از کشور امارات وارد می‌کنند؛ لذا با توجه به توافقات اخیر ایران و عربستان و افزایش همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این امر تسهیل چشمگیری داشته است و در حال حاضر امکان پرداخت درهم در کشور امارات هم به صورت اسکناس و هم به حساب بانکی میسر است. همچنین این روش مدت زمان زیادی برای پرداخت نمی‌خواهد و از این رو، حواله درهم به عنوان یک ارز باکیفیت برای ایران در صرافی های امارات عمل کرده و بدون محدودیت در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد.

همچنین با توجه به اینکه درهم در امارات نیز به دلار آمریکا وابسته بوده و اغلب کالاهایی که به فروش می رسند به دلار فروخته می شوند. درهم عرضه شده توسط بانک مرکزی در امارات به راحتی به دلار تبدیل می شود و واردات دلاری را نیز علی‌رغم مشکلات تحریمی تسهیل می‌بخشد.

لذا با افزایش عرضه درهم توسط بانک مرکزی نه‌تنها از نگرانی های وارداتی کاسته می‌شود، بلکه بخش مهمی از مشکلات دلاری کشور نیز حل خواهد شد.

 

ارسال نظرات

;