سرگذشت تلخ آبزی اکسیر کوثر و مدیرانی که به حاشیه رفتند

از تولید انبوه تا فروش دارایی ها؛ چه بر سر شرکت برتر سازمان اقتصادی کوثر آمد؟

بعد از یک سال نگاه می کنیم می بینیم شرایط بدتر از آن است که فکر می کردیم؛ افراد ناتوان جایگزین افراد توانمند شده اند و این را می شود در عملکرد شرکت ها و مجموعه های مختلف بنیاد شهید مشاهده کرد.

 

اشاره: میثم صالحی دارای مدرک فوق دکترای شیلات گرایش تکثیر و با ثبت 20 اختراع، 150 مقاله ISI و تالیف 20 جلد کتاب تخصصی، 150 پروژه علمی و تحقیقاتی و برگزیده جشنواره کارآفرینی یکی از نخبگان حوزه شیلات کشور است. او 25 سال سابقه فعالیت در کشاورزی و راهبری چندین کسب و کار را داشته و در دوره مدیریت خود در مجموعه آبزی اکسیر کوثر توانست این مجموعه را متحول و پویا نماید.

دکتر صالحی که از فرزندان شهدا است، چندین سال به عنوان مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر وابسته به سازمان اقتصادی کوثر یکی از زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، فعالیت کرد و در این مدت اولین مجموعه آبزیان سازمان کوثر را به شرکتی پیشرو در این عرصه تبدیل نمود.

 اما پس از خروج او و تعدادی از افراد متعهد و متخصص از این شرکت، آبزی اکسیر کوثر از دوران شکوفایی خود فاصله گرفت و اکنون رو به تعطیلی است. برای آگاهی از وضعیت این شرکت و با نگاه آسیب شناسی فعالیت های اقتصادی و تولیدی بنیاد شهید و امور ایثارگران با دکتر میثم صالحی به گفتگویی نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

میثم صالحی با اشاره به استفاده از ظرفیت فرزندان شهدا در جایگاه های مدیریتی مجموعه نظام گفت: ایثارگران و فرزندان شهدا نسبت به جمهوری اسلامی ایران خود را مسئول می دانند زیرا برایش خون داده و عزیزانشان را از دست داده اند. استفاده از این ظرفیت می تواند برای کشور بسیار موثر و مفید باشد.

وی با بیان اینکه شرکت آبزی اکسیر کوثر را در سال 1392 با 30 نفر پرسنل، 1 مزرعه و 600 میلیون تومان زیان انباشته تحویل گرفته اظهار داشت: تا سال 1398 که در آن مجموعه فعالیت داشتم سالانه یک پروژه توسعه ای در سطح کلان و ملی افتتاح می شد. بحث های دانش بنیانی، تولیدی و تخصصی در حوزه های مختلف این پروژه ها نقش داشت و هنگام خروج بنده مجموعه آبزی اکثیر 200 نفر پرسنل و 7 مجموعه فعال تولیدی داشت که همگی در پیک تولید خود و فعال بودند. در آن مقطع شرکت 5 عضو هیئت مدیره داشت که همگی در سطح علمی و تخصصی بالایی بودند و این باعث شده بود تا شرکت به یک برند در حوزه کاری خود تبدیل شود. پروژه هایی که بر روی آن ها کار می شد مواردی بود که از اولویت های وزراتخانه نیز بود.

مدیرعامل سابق آبزی اکسیر کوثر افزود: در 7 پروژه عمده ای که در آبزی اکسیر وجود داشت تامین نیازهای کشور به پروتئین سفید مورد توجه بود. سرانه آبزیان کشور در ایران یک سوم جهان است.

 ما اولین شرکتی در ایران بودیم که صفر تا صد کار را به طور کامل و با بهره گیری از به روزترین تکنولوژی ها انجام می دادیم. یکی از پروژه ها استفاده بهینه از آب بود که آب مصرفی برای پرورش انواع ماهی ها به دریاچه ای هدایت می شد که بهره برداری گردشگری از آن صورت می گرفت و یا در مصارف کشاورزی استفاده می گردید. با مجموع اقداماتی که انجام شد توانستیم در جنوب تهران فرهنگ تازه خوری را باب کنیم. با استفاده از الگوهای به روز جهانی گلخانه مدرنی تاسیس کردیم که به ترویج تولید در مناطق محروم کشور کمک می کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری و داشتن هدف تا رسیدن به نتیجه نهایی فرآیندی زمان بر است تصریح کرد: در آبزی اکسیر فرآیند تولید ماهی قزل آلا به طور کامل انجام می شد. علاوه بر آن ماهی خاویاری که یکی از گونه ها و ذخایر ایران است و از آن به عنوان فسیل زنده یاد می شود نیز در همان مجموعه پرورش داده می شد که ارزآوری و سودآوری خوبی هم داشت. برای تکمیل چرخه تولید و پرورش ماهی خاویاری 10 سال زحمت کشیده شد تا این فرآیند مطابق استانداردهای اروپایی و دانش روز انجام شود.

عضو سابق هیئت مدیره آبزی اکسیر ادامه داد: در آن دوره پنج عضو هیئت مدیره همگی فرزند شهید بودند و با تخصص و دانش و مسئولیت پذیری که داشتند تلاش می کردند مجموعه را به تولید کننده برتر کشور تبدیل کنند. کارهای اصلاح نژادی، ژنتیکی و موضوعات پیچیده علمی روز دنیا در آن مجموعه در حال انجام بود. یعنی هم تولید می کردیم و هم کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام می شد که در کیفیت تولید و بهره وری شرکت بسیار موثر بود.

وی با اشاره به شرایط کنونی شرکت آبزی اکسیر اظهار داشت: اکنون متاسفانه این مجموعه تعطیل و راکد شده و سه پروژه نیز کاملا تعطیل و 2 مزرعه در حال نابودی است. تعداد پرسنل به نصف رسیده و سرمایه های مجموعه در حال فروش هستند.

 

میثم صالحی با بیان اینکه در همه کسب و کارها و به خصوص در کشاورزی نیروی انسانی برای بالا بردن بهره وری حرف اول را می زند تصریح کرد: در سال های گذشته در شرکت آبزی اکسیر تلاش های زیادی صورت گرفت. تلاش کردیم نیروی انسانی متخصص را جذب کنیم اما اکنون و با سوء مدیریت هایی که صورت گرفته است متاسفانه افراد متخصص جذب سایر شرکت ها شده اند و آبزی اکسیر نتوانست از این نیروهای حرفه ای و کار بلد استفاده کند تا پروژه های خود را توسعه دهد.

وی افزود: تا قبل از تاسیس شرکت آبزی اکسیر، مجوعه اقتصادی کوثر در حوزه آبزیان فعالیتی نداشت اما با نگاه درست و کلان ملی سازمان کوثر در آن مقطع و نیاز کشور به آبزیان و سلامت مردم وارد این حوزه شد که اتفاقات خوبی نیز در آن دوره رخ داد. در آن زمان آنچه مهم بود کار و تولید بود و حاشیه ها در حداقل قرار داشت. چراکه موضوعات استراتژیک در حوزه کشاورزی با بینش آینده نگری که در راس سازمان اقتصادی کوثر وجود داشت، پیگیری می شد.

این نخبه حوزه شیلات با بیان اینکه افرادی که برنامه ریزی بلند مدت ندارند نمی توانند درک صحیحی از آینده کشور نیز داشته باشند گفت: متاسفانه اکنون به جای اینکه مدیران شرکت آبزی اکسیر به تولید و پروژه های توسعه ای مشغول باشند، در فکر فروش زمین ها و دارایی های مجموعه هستند که این موضوع بسیار دردآور است.

وی ادامه داد: با مدیریت های نوین می توانیم تولید را محقق کنیم. اگر هر تولید کننده ای بخواهد پولش را در بانک بگذارد دیگر تولیدی اتفاق نمی افتد. ایران ظرفیت این را دارد که در بسیاری از حوزه ها تولید کننده موفقی باشد. سیاست های اقتصادی باید بلند مدت بوده و نیازها و دغدغه های مردم را پاسخ دهد. نگاه مدیران گذشته در سازمان اقتصادی کوثر طولانی مدت و ملی بود اما اکنون نگاه ها کوتاه مدت و مقطعی شده که جای تاسف بسیار دارد.

این فرزند شهید با اشاره به اینکه در گذشته دسترسی و ارتباط با مدیران بنیاد شهید در همه سطوح راحت و آسان بود که باعث تسریع در روند کارها و تشریک مساعی می شد اظهار داشت: امروز این ارتباط وجود ندارد و مدیران بنیاد شهید خود را از بدنه جامعه ایثارگری جدا کرده اند. بدون کمک و حضور میدانی جامعه هدف و ایثارگران نمی توان بنیاد شهید و مجموعه های آن را اداره کرد. ماهیت بنیاد شهید خدمت رسانی بر اساس خواسته ها و نیازهای جامعه هدف است و نمی شود با سیاست های از پیش تعیین شده که از خواسته های جامعه ایثارگری به دور است بنیاد شهید را به سر منزل مقصود رساند.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی شخصی ما آن قدر بد نیست که بخواهیم با مطرح کردن این سخنان خدایی ناکرده به دنبال نفع شخصی باشیم. اما ما به بنیاد شهید و مجموعه های آن به خصوص سازمان اقتصادی کوثر که بخشی از بار تولید کشور را به دوش دارد عرق و احساس مسئولیت داریم. باید این نکته را عرض کنم که رفتن فرزندان شهدا از بنیاد شهید که از تجربه و دانش تخصصی بالا برخوردار هستند باعث تضعیف بنیاد شهید شده و این موضوع نگران کننده است. حق هر مدیری است که با نفراتی که به آن ها اعتماد دارد کار کند اما قطع ارتباط با مدیران سابق که از تجربه برخوردار هستند برای بنیاد خسارت آور است. خیلی از اشخاصی که اظهار نظر کرده و نقدهایی مطرح می کنند دلسوز بنیاد شهید هستند و به دنبال سوء استفاده شخصی نیستند و دوست دارند کمک کنند. کسی مخالف جا به جایی های مدیریتی نیست اما انتظار این است که از مدیران توانمند استفاده شود. ایثارگران از مجموعه بنیاد طرد شده اند. چرا در دوره جدید فرزندان شهدایی که بسیار توانمند هستند حذف شده اند و افراد با تخصص های غیر مرتبط منصوب شده اند؟ بعد از یک سال نگاه می کنیم می بینیم شرایط بدتر از آن است که فکر می کردیم. افراد ناتوان جایگزین افراد توانمند شده اند و این را می شود در عملکرد شرکت ها و مجموعه های مختلف بنیاد شهید مشاهده کرد. متاسفانه گاهی مشاهده می شود که آمارهای عملکردی را دستکاری کرده و با شاخص های نادرست و یا لفاظی ها عملکرد مجموعه های بنیاد را اعلام می کنند در حالی که واقعیت در عمل چیز دیگری است.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از عارضه های جدی بنیاد این است که مجموعه های نظارتی کارکردها را بررسی نمی کنند گفت: مشکلات اقتصادی کشور و مردم جدی است و فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. از مدیران بنیاد شهید می خواهیم از تمامی ظرفیت های جامعه ایثارگری و فرزندان شهدا استفاده کنند تا این مجموعه بزرگ به مسیر اصلی خود بازگردد.

 

 

 

 

امیدواریم مس

امیدواریم مسولیت به خودشان بیایند

ارسال شده در : 6 تیر 1402 ساعت 13:59


جواد

میخوام بدونم قاضی زاده یه خدمت نکرده تو این مدت که هر سایتیو باز میکنی شرح دسته گلاییه که به آب داده؟ چرا رئیسی کاری نمیکنه؟!

ارسال شده در : 6 تیر 1402 ساعت 14:26


مفسر

دور فلکی یکسره بر مَنهَج عدل است خوش باش که ظالم نَبرد بار به منزل

ارسال شده در : 6 تیر 1402 ساعت 22:47


ناشناس

آشیان من بیچاره اگر سوخت چه باک / فکر ویران شدن خانه صیاد کنید شمع اگر کشته شد از یاد مدارید عجب / یاد پروانه هستی شده بر باد کنید بیستون بر سر راه است مباد از شیرین / خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید جور و بیداد کند عمر جوانان کوتاه / ای بزرگان وطن بهر خدا داد کنید

ارسال شده در : 6 تیر 1402 ساعت 22:52


ناشناس

آقا خالی می بنده وقتی ایشون از آبزی رفت این شرکت 13میلیارد زیان انباشته داشت،یه بار حقوق پرسنل رو سر وقت پرداخت نکرد....بعضا پیش می امد دوماه دوماه حقوق پرسنل با تاخیر پرداخت می شد

ارسال شده در : 11 تیر 1402 ساعت 19:04


ناشناس

آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است. تمامی مزارع شرکت آبزی اکسیر کوثر چندین مجموعه، حتی فروشگاه ماهی، بخش گردشگری و.... در حال حاضر یا غیر فعال هستن، یا نیمه تعطیل. این نتیجه کدام سیاست و چه نوع مدیریتی بوده. مدیر عاملان اسبق چه بر سر این شرکت، سرمایه آن و نیروهای انسانی با تجربه آن آوردن.

ارسال شده در : 19 تیر 1402 ساعت 16:33


بابک

عین روز مشخص بود سرنوشت این موسسه چی میشه خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه

ارسال شده در : 21 تیر 1402 ساعت 22:38


ارسال نظرات

;