برنامه‌ها، راهبردها و عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در برنامه «صف اول»/ بنیاد شهید و امور ایثارگران به سازمان مددکار، پاسخگو و هوشمند تبدیل می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه سه‌شنبه 23 فروردین ماه با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر به تشریح برنامه‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت و گفت:

به گزارش شهید نیوز به نقل از «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با گرامیداشت یاد و نام شهیدان در مورد رونمایی از بخش ایثار و ایثارگران سند تحول دولت مردمی گفت: برنامه محور بودن فعالیت‌های دولت مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و دولت نیز بر این اساس قبل از تنفیذ و استقرار اقدام به تهیه برنامه کرد و پس از تنفیذ نیز مجموعه‌ای برای کار بیشتر روی این سند اقدام کرد و سند تحول که 37 بخش داشت را ارائه کرد که یکی از این بخش‌ها حوزه ایثار و شهادت بوده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: علاوه بر این برنامه عملیاتی، کنترل و نظارت، زمان‌بندی و برنامه عملیاتی در دو ماه گذشته در بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرایی شده است و البته در راستای یکپارچه‌سازی برنامه‌های دولت، ستادی در دولت تشکیل شد و دیروز بخش ایثار و ایثارگران سند تحول دولت مردمی است و از این پس مبنا قرار خواهد گرفت.

 

خاطرات والدین شهدا در دو سال آینده ثبت و ضبط شود

معاون رئیس جمهور در مورد ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا و ایثارگران گفت: میانگین سنی جمعیت خانواده ایثار و شهادت 28 سال بالاتر از میانگین کشور است. میانگین سنی جمعیت کشور حدود 31 سال و میانگین سنی خانواده ایثارگران 59 سال است و اکثریت والدین شهدا بیش از 70 سال و تعدادی زیادی نیز بالای 80 سال سن دارند و بر این اساس در دو سال آینده با همکاری صدا و سیمای استانی مقرر شده است خاطرات والدین شهدا ثبت و ضبط شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد چگونه زیستن و تربیت شهدا گفت: پس از این فرمایشات برنامه دوساله‌ای تهیه شد تا خاطرات شفاهی والدین عزیز شهید با بیش از 60 سال سن ثبت و ضبط شود.

 

داستان زندگی قهرمانان ایثارگر به فیلم و سریال تبدیل می‌شود

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد انتقال و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: قهرمانان غربی خیالی و پوشالی هستند و آنها دچار بحران قهرمان هستند اما قهرمانان ما واقعی و در عرصه و صحنه هستند و خداوند رحمان هر از چند گاهی پرده‌ای از این قهرمانان کنار می‌زند که به عنوان نمونه در روزهای اخیر دو طلبه شهید در مشهد را داشتیم که زندگی جالبی داشتند که می‌توان به آن پرداخت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: سه وظیفه از 4 وظیفه در اساسنامه، بیانات امامین انقلاب، سیاست‌های ابلاغی در حوزه ایثار، جهاد و شهادت فرهنگی است و برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در این حوزه به جز ثبت و ضبط و خاطرات ایثارگران در بخش آثار و موزه‌ها، هنر، انتشارات و کتاب خاطرات، موسیقی و ...تعریف شده است. ساخت فیلم و سریال درباره یک شخصیت حوزه ایثار و شهادت از هر استان در هر سال و تقبل 30 درصد از هزینه‌های آن توسط بنیاد از برنامه‌های آینده است و البته در این مسیر باید از ظرفیت تمام دستگاه‌ها استفاده شود و امیدواریم سازمان‌ها و شرکت‌های ساخت فیلم و سریال نیز در این حوزه فعالانه وارد شوند تا این جریان شکل بگیرد.

وی افزود: زندگی والدین شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده آن‌ها و سایر قهرمانان ما قابلیت تبدیل فیلم و سریال دارند و وقتی بعد از سال‌ها به آنها سر می‌زنیم از آنها درس صبر و ایستادگی و غیرت می‌گیریم و همه این ایثارگری‌ها به جامعه قابل عرضه و الهام‌بخش است.

 

 بهبود وضعیت درمانی و برنامه‌ریزی برای سفر جانبازان در دستور کار قرار دارد

قاضی‌زاده هاشمی در مورد دغدغه‌های همسر جانبازان معزز نیز تصریح کرد: حدود 580 هزار جانباز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که 200 هزار جانباز بالای 25 درصد و 400 هزار جانباز نیز کمتر از 25 درصد از کارافتادگی دارند. نیازها و دغدغه این عزیزان متفاوت است و برخی نیازهای درمانی و برخی دغدغه فرزندان خود دارند که برای هر یک برنامه‌های متفاوتی باید اجرایی شود.

معاون رئیس جمهور افزود: بهبود وضعیت درمانی و همچنین برنامه‌ریزی برای سفر و نشاط این عزیزان که دچار اختلال شده است در دستور کار قرار دارد و به عنوان مثال برای سفر عتبات عالیات والدین شهدا برنامه‌ریزی شده است.

 درصد از برنامه دولت در حوزه اشتغال و 5 درصد در حوزه تأمین مسکن دولت به ایثارگران اختصاص یافت

قاضی‌زاده هاشمی در مورد رفع مشکل تأمین مسکن و اشتغال ایثارگران تأکید کرد: 10 درصد از برنامه دولت در حوزه اشتغال و 5 درصد از برنامه تأمین مسکن دولت به ایثارگران اختصاص یافته است و از این برنامه‌ها در موضوعات مختلف در بازه‌های زمانی مختلف مشخص شده و اجرایی خواهد شد.

 

57 هزار ایثارگر تبدیل وضعیت شدند

معاون رئیس جمهور در ادامه به توضیحاتی در مورد برخی دغدغه‌ها و مشکلات ایثارگران پرداخت و در مورد اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد گفت: دولت موظف است مطابق قانون برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه همه فرزندان شهدا و ایثارگران را به استخدام در آورد. 33 هزار نفر از این عزیزان فاقد شغل هستند و بر اساس تفاهم صورت گرفته با سازمان اداری و استخدامی 17 هزار ظرفیت شغلی ایجاد شد که استخدام 7 هزار نفر در حال انجام است و 10 هزار نفر نیز در سال جاری استخدام می‌شوند و برای عزیزانی که حداقل شرایط را ندارند برنامه‌های دیگری در دست طراحی است. علاوه بر این سال گذشته 57 هزار ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی تبدیل وضعیت شده‌اند که این روند ادامه دارد.

 

مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار تا پایان سال 1402 تکمیل می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد سایر نیازهای ایثارگران گفت: بر اساس جمع‌بندی‌ها به مراکز بیمارستانی، آسایشگاه و خانه‌های ایثار برای نگهداری و پرستاری از ایثارگران نیاز داریم که برنامه‌هایی برای این موضوع طراحی شده است و علاوه بر این ساخت مراکز جامع فرهنگ، ورزشی و توانبخشی ایثار که از گذشته آغاز شده بود پایان نیافته و تنها یک یا دو فاز بهره‌برداری شده بود که در سفرهای استانی رئیس جمهور بودجه مناسب به آنها اختصاص داده می‌شود و تا در پایان سال 1402 این مراکز تکمیل می‌شود تا ایثارگران خدمات کامل دریافت کنند.

 

مشکل بیمه درمان تکمیلی ایثارگران کاهش می‌یابد

معاون رئیس جمهور در مورد بیمه‌های تکمیلی ایثارگران گفت: چندین برنامه در این حوزه طراحی شده است. موقع تحویل مسئولیت بنیاد 14 هزار و 800 میلیارد تومان بدهکار بود و 2400 میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که بخشی از آن در مورد بیمه تکمیلی بود که با کمک دولت این مشکل حل شد و امیدواریم با پیش‌بینی صورت گرفته وضعیت سال جاری بهبود یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در تمامی دفاتر بنیاد در سراسر کشور محلی به شرکت بیمه‌گر اختصاص داده شده و علاوه بر آن افزایش تخت‌های ملکی بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر این به زودی در مراکز توانبخشی مراکز و کلینیک سرپایی برپا خواهد شد و علاوه بر آن با تأمین اعتبارات لازم مشکل درمان تکمیلی ایثارگران کاهش خواهد یافت.

 

بنیاد شهید و امور ایثارگران به سازمان مددکار، پاسخگو و هوشمند تبدیل می‌شود

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به سازمان مددکار، پاسخگو و هوشمند تبدیل می‌شود. نقش عنصر انسانی کاهش می‌یابد و بسیاری خدمات به صورت وب‌سرویس ارائه می‌شود. طرح‌هایی مانند ارائه خدمات در منزل و مراقبت در منزل در حال برنامه‌ریزی است و به شرکت متد ابلاغ شده است که بخشی از آنها در مورد بیماری کرونا اجرایی شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از برنامه‌های مهم بنیاد را رویکرد علمی و دانش‌بنیان کردن کلیه عرصه‌های خدمات، تولید محصولات و نحوه مدیریت اعلام کرد.

 

راهبرد بنیاد شهید و امور ایثارگران حرکت از بنگاه‌داری به سهامداری است

معاون رئیس جمهور در مورد فعالیت‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سازمان اقتصادی کوثر 40 شرکت دارد که 16 شرکت آن زیانده است. برنامه سه ساله‌ای طراحی شده که در آن مشخص شده است که سازمان اقتصادی کوثر از کدام شرکت‌ها باید خارج شود و وضعیت کدام شرکت‌ها اصلاح شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: درآمدهای بنیاد از سازمان‌های اقتصادی در سال 1399 کمتر از 300 میلیارد بوده که با اقدامات صورت گرفته درامد آنها تنها در 6 ماهه سال گذشته 350 میلیارد تومان بوده که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته این درامد در سال آینده بیش از 3000 میلیارد تومان است به ساخت آسایشگاه‌ها و خانه‌های ایثار اختصاص خواهد یافت.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران نباید بنگاه‌داری کند خاطرنشان کرد: بنیاد به عنوان سازمانی راهبردی و فرهنگی و اجتماعی تنها باید در جایی بنگاه‌داری کند که جامعه هدف به خدمات آن نیاز دارد مانند شرکت داروسازی و یا ارتز و پروتز و در سایر موارد راهبرد بنیاد شهید و امور ایثارگران حرکت از بنگاه‌داری به سمت سهامداری است.

 

سیدکامبیز محمدیزاده

باسلام اینجانب سيد کامبیز محمدی‌زاده با سابقه بیست وچهار ماه حضور درجبهه های نبرد در گردان توپخانه با تخصص مرکز هدایت آتش و شرکت در سه عملیات با شصت سال سن ودارای همسر وپنج فرزند ازابتدای تا دانشجو که همه درمنزل هستند بدون شغل وبیمه مناسب وبیماری ریوی وحنجره که مستاجر وبدون مسکن می‌باشم آیا وقت آن نرسیده که به یاد ما رزمندگان دیروز وگرسنگان امروز باشید تا درجه رضایت ما ایثارگران که جمعیت کثیری هستیم از آن نهاد محترم بیشتر بشود امیدوارم که در پناه حق مشکلات اساسی ما ایثار گران معسر را دریابید وبه آنها رسیدگی نمایید انشالله.

ارسال شده در : 10 اسفند 1401 ساعت 00:34


ارسال نظرات

;