صیانت دولت سیزدهم از «جان» مردم

درحالی که تا پایان دولت دوازدهم تا ۱۵ مردادماه سال ۱۴۰۰ به ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار دُز می‌رسید میزان واردات واکسن کرونا در مدت زمانی کوتاهی در دولت جدید به بیش از ۱۸۰ میلیون دز رسیده است.

۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشتی‌ها پس از اعلام اخبار ضد و نقیض از ورود کرونا به کشور با اعلام خبر دو مورد قطعی ابتلا به کووید در قم این اخبار را تایید کردند. همین خبر کافی بود تا راه این بیماری به کشور ما باز شود و آهسته آهسته به سایر استان‌ها شهرها و روستاها برسد و قربانی بگیرد. آن دوران هنوز هیچکس نمی‌دانست که چگونه می‌توان در برابر این بیماری ایستاد و مقابله کرد و تنها تصویری که از این بیماری در ذهنمان بود تصاویر منتشر شده از «ووهان» بود که به جهان مخابره می‌شد، پزشکانی با لباس‌های عجیب و غریب یا همان لباس‌های فضایی معروف بالای سر بیماران بودند و اخبار ضد و نقیض از جان باختن بیماران کرونایی و انتشار ویدئوهایی از بیماران مبتلا به کرونا که بر زمین می‌افتادند و می‌مردند دلهره و ترس ما را از این بیماری بیشتر می‌کرد.

هرچند در آن دوران وزارت بهداشت دولت قبل تمام تلاش خود را برای مدیریت بیماری کرونا به کار گرفت اما تحریم‌های ظالمانه از یکسو و تدابیر عجولانه برای اعمال محدودیت‌های کرونایی باعث شد تا چندین بار این بیماری اوج بگیرد و فروکش کند. طبق آمارهای سازمان غذا و دارو که میزان تولید ماسک سه لایه از روزانه ۴۰۰ هزار عدد در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۴۲ میلیون عدد رسید. همچنین میزان تولید ماسک فیلتردار از  روزانه ۵۰۰۰ عدد در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۵۰۰ هزار عدد در سال ۱۳۹۹ رسید.

همچنین بر اساس گزارش های ارایه شده از سوی سازمان غذا و دارو میزان تولید دستکش از سالانه ۴۵۰ میلیون جفت در سال ۱۳۹۸ به روزانه ۴۲ میلیون عدد در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت و در زمینه لباس غیراستریل محافظتی کادر درمان در کشور در سال ۱۳۹۸ روزانه ۱۰۰۰ عدد تولید می‌شد، در سال ۱۳۹۹ به روزانه ۱۰۰ هزار عدد رسید. همچنین در زمینه تولید کیت‌های تشخیصی PCR  نیز در کشور موفق عمل کردیم. به طوری که برای اولین بار در کشور اقدام به تولید این کیت‌ها شد و به گفته وزارت بهداشتی‌ها اکنون ظرفیت انجام روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تست کرونایی در کشور وجود دارد.

۷۰۰  فوتی به دلیل ابتلا به کرونا

در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ که سیدابراهیم رئیسی، رسما به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران کار خود را آغاز کرد، کشور روزهای خوبی را از لحاظ شیوع بیماری کرونا به خود نمی‌دید و روزانه ۴۰۰ تا ۷۰۰  فوتی به دلیل ابتلا به این ویروس در آمار وزارت بهداشت ثبت می‌شد. در همان برهه زمانی، صف‌های طولانی برای تزریق یک دُز واکسن به راه افتاده بود و تنها برای گروه‌های خاص و سالمندان واکسن در کشور داشتیم و جمعیت بسیاری از مردم حق تزریق واکسن نداشتند و همین گروه‌های خاص هم برای اینکه بتوانند یک دُز واکسن بزنند باید ساعت‌ها در صف‌های عریض و طویل منتظر می‌ماندند.

تامین ۱۸۰ میلیون دز واکسن کرونا

در چنین شرایطی دولت سیزدهم آغاز به کار کرد و در همان روزهای اول، رئیس جمهور اولویت دولت را جان و نان مردم اعلام کرد و گفت تمام تلاشمان را به این حوزه معطوف کردیم. «جان مردم» شد اولویت دولت به همین منظور واردات انبوه واکسن در دستورکار قرار گرفت و معطل تولید واکسن داخلی نشدند یعنی به موازات پیشرفت‌های شرکت‌های مختلف تولید واکسن در کشور، دولت همزمان واردات را آن هم نه واردات محدود بلکه واردات گسترده را در پیش گرفت تا فرصت برای تزریق واکسن هرچه سریعتر برای آحاد جامعه فراهم شود و سبد واکسیناسیون کشور نیز متنوع باشد.

روند ورود محموله‌های پنج میلیونی واکسن به کشور آغاز شد و آمار تزریق روزانه واکسن از یک میلیون دُز فراتر رفت و برای شبانه‌روزی شدن مراکز تزریق، برنامه‌ریزی شد. درحالی که تا پایان دولت دوازدهم تا ۱۵ مردادماه  سال ۱۴۰۰ به ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار دُز می‌رسید میزان واردات واکسن کرونا در مدت زمانی کوتاهی در دولت جدید به بیش از ۱۸۰ میلیون دز رسیده است.

تزریق ۱۴۹ میلیون دز واکسن کرونا

همچنین از سوی دیگر مقایسه میزان تولید واکسن کرونا در دولت قبل و دولت جدید نیز چشمگیر است به طوری که تولید واکسن های داخلی تا ۱۵ مردادماه سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۷۷۶ هزار دُز می‌رسید و این رقم در دولت جدید اکنون به بیش از تولید واکسن‌های داخلی تا مدت زمان مشابه به یک میلیون و ۷۷۶ هزار دُزرسیده است و با تولید انبوه واکسن پاستوکووک و واردات گسترده سینوفارم شرط سنی از واکسیناسیون حذف شد و برای واکسیناسیون فراخوان عمومی داده شد. پس از آن نیز واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک کلید خورد.

همچنین دولت سیزدهم توانسته با تزریق ۱۴۹ میلیون دز واکسن کرونا در بین دولت‌های پیشرو در تزریق واکسن کرونا قرار گیرد این اتفاق درحالی رخ داد که در دولت قبل تنها ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار دُز معادل ۲۰ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسن را دریافت کرده بودند و میزان تزریق دُز دوم واکسن نیز به ۳ میلیون و ۷۲ هزار دُز معادل ۵ درصد جمعیت هدف رسیده بود اما امروز بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف کشور واکسینه شده‌اند به طوری که به گفته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، رئیسی، مبارزه با کرونا را اولین اولویت خود قرار داد و تامین واکسن در صدر کارهای دولت قرار گرفت و با مشارکت مردم و نیروهای مسلح، واکسن در حجم گسترده در مدت کوتاهی تزریق و رکورد روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز و هفتگی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در ایران ثبت شد.

عین اللهی یادآور شد: تزریق گسترده و در مدت کوتاه واکسن کرونا به گونه که تا امروز حدود ۱۴۹ میلیون دُز واکسن تزریق شده و در کنار آن، نوع واکسن های با کیفیت استفاده شده، از عوامل موفقیت ایران در مدیریت کرونا و کاهش آمار فوتی های روزانه بود. کرونا نشان داد سلامت کار پایه‌ای در تمام امور است. وقتی سلامت دچار مخاطره شود، فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مشکل روبرو می شود. در حوزه سلامت، مهمترین عامل خود فرد است و باید آموزش های مورد نیاز بهداشتی و پیشگیرانه و نیز سبک زندگی، ورزش منظم و ارتقای سلامت روان از طریق دانشگاه های علوم پزشکی به افراد ارائه شود.

آمار فوتی‌ها تک رقمی شد؛ واکسیناسیون ادامه دارد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حالا تعداد مرگ و میر بیماران کرونا در بسیاری از استان‌ها به صفر رسیده است اما روند واکسیناسیون در کشور همچنان ادامه دارد.

سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا گفت: پوشش واکسیناسیون در کشور مطلوب است و واکسن مورد نیاز مردم تا پایان سال ۱۴۰۱ تأمین شده است. با توجه به کاهش اثر واکسن‌ها بعد از چند ماه، بروز زیرگونه‌هایی از کرونا و پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال تجربه موج جدیدی از ویروس در تابستان، مردم تکمیل واکسن را در برنامه خودشان قرار دهند و کسانی که نوبت آخر واکسن خود را نزده‌اند، برای تزریق اقدام کنند.  کرونا هنوز در هیچ‌جای دنیا تمام نشده است؛ حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز تلفات سنگینی را شاهد هستیم.

وی با ابراز خوشحالی از تک رقمی شدن آمار مرگ و میر کرونا در ایران، افزود: پوشش واکسیناسیون به طور حتم تأثیر به سزایی در روند کنترل این ویروس داشت؛ همانگونه که در دو موج شدید پنجم با دلتا و ششم با اومیکرون این تأثیر جدی را شاهد بودیم. با پوشش واکسیناسیون شرایط خوبی را تجربه کردیم، اما این پیام به معنی عادی‌انگاری شرایط نیست و توقع داریم مردم صبر و تحمل پیشه کنند و به پیام‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند.

زهرایی با بیان اینکه همچنان درخواست وزارت بهداشت از مردم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است، اظهارداشت: اکنون از مردم می‌خواهیم برای پوشش واکسیناسیون اقدام کنند و کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند یا تکمیل واکسیناسیون آن‌ها انجام نشده است، خود را واکسینه کنند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اضافه کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تلاش دارد امور زندگی ساری و جاری باشد و کسانی که بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی دارند یا سالمند هستند، باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک داشته باشند. کمیته علمی مقابله با کرونا به این موضوع اذعان دارد که یکی از موفقیت‌های ما در دوران کرونا در زمینه استفاده از ماسک است و باید آن را ادامه دهیم تا خبر رهایی از این بیماری را ببینیم و به شرایط عادی برگردیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات

;