در جهاد تبیین با فجازی قهر نباشید

عملیات تبیینی لوازم و الزاماتی هم دارد. نقشه راه را هم باید در جهاد تبیین دنبال کنیم. یکی از قسمت‌های آن نقشه است. خط اول همان چیزی است که اکثر مجموعه‌های فرهنگی دارند روی آن کار می‌کنند که مقابله با تحریف است.

نشست «نقش فعالان فرهنگی در حوزه جهاد تبیین» دیروز جمعه ۲۳ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی نویسنده کتاب «جهاد تبیین» توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست که در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، صلح میرزایی در پاسخ به چیستی معنی جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین قدمتی چندین هزارساله در تاریخ بشر دارد. روش حکمرانی و جامعه‌سازی در جبهه حق که رؤسای آن انبیا بوده‌اند، همیشه تبیین بوده است. روش تبیین اینها همیشه دشمنانی داشته و حتی گاهی در حد لااله‌الاالله دشمن ایجاد می‌شده. جبهه حق از حضرت نوح تا زمان ما، همیشه معارضانی داشته؛ چون آنچه در شریعت آمده، محدودکننده قدرت و ثروت بعضی است. به همین دلیل، این تبیین و روشنگری که خطر ایجاد می‌کرده، برایش از کلمه «جهاد» استفاده می‌شده است. پس قدمت این معنا به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

وی افزود: رهبر انقلاب معتقدند که حرکت امام جهاد تبیین بوده است؛ وگرنه چه دلیلی داشته که امام تبعید شود؟ امام هیچ‌وقت اقدام مسلحانه و نظامی نداشت. اگر کاری کرد، همه در قالب تبیین بود. رهبر در خاطرات خود می‌گویند: «نهضت با جهاد تبیین شروع شد.» در میدان جهاد تبیین، هیچ‌گاه اولیا و انبیا و پیروان ایشان از این خط خارج نشده‌اند. جهاد تبیین هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و خط انقلاب است و ادامه دارد.

جهاد تبیین، امری عمومی است

صلح‌میرزایی با بیان اینکه سرمایه هر حکومتی مردمش است، ادامه داد: رویکرد غربی که انسان را مثل حیوان دوپا می‌بیند، از باب منافع مادی این تصور را دارد. رویکرد اسلام این است که مردم را واقعاً مؤثر می‌داند و می‌خواهد آنها به میدان عمل بیایند. این نکته بحث تبیین را همیشه پررنگ می‌کند. در مقابل، دشمن سعی می‌کند مردم را به گونه‌های مختلف از انقلاب جدا کند که رهبر به آن جنگ نرم گفتند. این جریان تبیین همیشه بوده و رهبر همیشه بر آن تأکید کرده‌اند. بیانات کتاب «جهاد تبیین» هم مربوط به قبل است. اما تفاوت الان از دو جهت است. تحریف، به دلیل نزدیک شدن دشمن به فضاهای خصوصی جوانان ما، به شدت افزایش پیدا کرده است. کرونا هم مسئله را تشدید کرد؛ چون بیشتر وقت‌ها جوانان در فضای مجازی گذشت. دشمن از این طریق وارد خلوت‌های ما شد.

صلح میرزایی گفت: تا قبل از مهر 1400، رهبر فرمان و درخواست تبیین را از نخبگان داشتند. اما مهر 1400 به بعد، برای اولین بار رهبر همه مردم را به این کار دعوت کردند؛ چون الان ما به تعداد کاربران فضای مجازی رسانه داریم. رهبر خطاب را عمومی کردند؛ چون همه دیگر می‌توانند مفید باشند. جهاد تبیین، جهاد ازبین‌بردن غبار تحریف و آشفتگی ذهنی است. در همین مسئله اصلاح قیمت‌ها و یارانه‌ها، اکثر مردم از آینده اضطراب دارند. این استرس کار و فرصت کار را از انسان می‌گیرد. ترس از آینده نامعلوم باعث می‌شود کارهایی کنند که بعداً پشیمان شوند؛ مثل هجوم به کالا و احتکار خانگی که ثمره تشوییش ذهنی است. الان همه می‌توانند مؤثر باشند و همدیگر را به صبر دعوت کنند. این مؤثربودن همه و شدت حمله از سوی دشمن باعث شده رهبر به جهاد تبیین تاکید کنند.

لازمه پیروزی استقامت است

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی اذعان کرد: از مهر تا اوایل بهمن این پیام جدی گرفته نشد. من به عنوان کسی که به سازمان‌ها مراجعه و با مدیران صحبت کردم، تصورم از جبهه انقلاب این بود که بیان ایشان خاص و جدی و فریضه فوری نبوده است. در شش ماه بعد، ایشان شش‌بار تأکید کردند و همه حس کردند که باید انجام وظیفه کنند. اگر این فرمان رهبر نبود، این مقدار تولیدات و ورود افراد مختلف به حوزه تأثیرگذاری انجام نمی‌شد. خیلی از دوستان که جهاد تبینی را رها کرده بودند، به زمینه بازگشتند. هنوز این شعله گرم است. بچه‌های انقلاب الان می‌دانند خط و هدف و وظیفه دارند. این فرمان نشاطی هم به مجموعه جبهه انقلاب داد.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید لازمه پیروزی استقامت است، بیان کرد: رهبر هم بارها بر این موضوع تأکید و ایستادگی کرده‌اند. ما هم لازم است گاهی چندین بار محتوایی را بیان و تکرار کنیم تا تأثیرش را بگذارد. باید بدانیم مشکلات مختلف جامعه حتماً با جهاد تبیین در آن عرصه حل خواهد شد.

نقشه راه در جهاد تبیین است

گردآورنده کتاب «جهاد تبیین» گفت: گام اول حرکت در مسر جهاد تبیین این است که بر موانع عملیات غلبه کنیم. خیلی از ما از سر ترس جهاد تبیین نمی‌کنیم. می‌ترسیم این جهاد محبوبیتمان را کم کند. از بحث با دوستان و فامیل می‌ترسیم. این موضوع با انزوا هم رابطه دارد. اندیشمندانی هستند که با فضای جامعه و مجازی قهرند و نمی‌دانند دارد چه اتفاقاتی می‌افتد. پس دغدغه پیدا نمی‌کند. باید اینها را از انزوا خراج کرد.

گام دوم اطلاعات عملیات است. ما نیاز به این اطلاعات داریم. باید صحنه و نقشه و دشمن را بشناسیم. باید دست‌های دشمن را پیدا کنیم. اگر موضع را خوب نشناسیم، مثل رزمنده‌ای که از خواب بلند می‌شود، با توجه به شناختی که دیروز از میدان جنگ داشته، می‌جنگد.

گام سوم امکان‌سنجی از خود است. خیلی وقت‌ها نوجوانان می‌خواهند وارد جهاد تبیین شوند. یا دانشجویان می‌گویند ما یقین داریم نمی‌توانیم هیچ‌کاری برای این جهاد انجام دهیم. باید امکان‌سنجی کرد تا اگر توان قانع کردن افراد را نداریم، وارد کار نشویم. باید برای این جهاد کسب مهارت کنیم. مثلاً باید اول اسلام ناب را بشناسیم. دوم اینکه باید سواد 

ارسال نظرات

;