آغاز رایزنی‌های پارلمانی لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر مکلف

در جریان رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای معرفی مامور تشکیل دولت جدید لبنان فراکسیون حزب‌الله اعلام کرد که نجیب میقاتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود معرفی می‌کند.

رایزنی‌های الزام‌آور  پارلمانی لبنان برای معرفی نخست وزیر مکلف که قرار است ماموریت تشکیل دولت جدید را برعهده بگیرد از ساعتی قبل با ریاست «میشل عون» رئیس جمهور این کشور آغاز شد.

این رایزنی‌ها با دیدار نمایندگان با «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان آغاز شده اما او فعلا از کسی نام نبرده و گفت، ما در یک مرحله استثنایی قرار داریم.  اسامی مختلفی برای نامزدی نخست وزیری آینده روی میز قرار دارد که «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور یکی از آنهاست اما از آنجایی که هنوز شفافیتی درباره رای گیری‌ها وجود ندارد نمی‌توان با قطعیت درباره انتصاب کسی به ماموریت تشکیل دولت صحبت کرد.

در این میان حزب کتائب لبنان «نواف سلام» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای نخست وزیری آینده معرفی کرد.

«سامی جمیل»  به نمایندگی از فراکسیون این حزب اعلام کرد، لبنانی‌ها  به دنبال تغییر رویکرد فعلی در کشور هستند و  تحمل این وضعیت وخیم اقتصادی برای مردم بسیار سخت است.  امیدواریم دولت هر چه سریعتر تشکیل شود و به منطقی که می‌گوید هیچ دولتی قبل از موعد انتخاب رئیس جمهور جدید وجود ندارد، نرسیم.

«اشرف ریفی» وزیر سابق دادگستری لبنان وابسته به جریان 14 مارس  پیش از آغاز رایزنی‌ها اعلام کرد که با تعهد و مسئولیت پذیری در برابر همه لبنانی‌هایی  که قبل و بعد از انجام رایزنی‌ها به آنها خیانت می‌شود، این رایزنی‌های پارلمانی را تحریم می‌کنیم.

«تیمور جنبلاط» نماینده فراکسیون «دیدار دموکراتیک» نیز اعلام کرد که ما نواف سلام را  به عنوان نامزد مورد نظر خود برای تصدی پست نخست وزیری معرفی می‌کنیم و امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر دولت را تشکیل دهند.

وی افزود که ما در دولت آینده مشارکت نمی‌کنیم اما در روند تشکیل آن کمک خواهیم کرد.

حزب‌الله میقاتی را معرفی کرد

«محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اعلام کرد که ما نجیب میقاتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود جهت تصدی پست نخست‌وزیری معرفی می‌کنیم. ما نیاز به دولتی داریم که امور و منافع کشور را مدیریت کند.

وی افزود، حل بحران‌های کشور مستلزم واقع‌بینی و فراهم کردن همه فرصت‌ها و غلبه بر موانع برای تشکیل دولتی است که بتواند با همه چالش‌ها مقابله کند.

ناامیدی سمیر جعجع در روند تشکیل دولت

از طرف دیگر منابع آگاه لبنانی در گفتگو با وب سایت النشره اعلام کردند که سمیر جعجع ،رئیس حزب نیروهای لبنانی فرصت جدید برای روی کار آوردن نخست وزیر مورد نظر خود را از دست داده است.

به گفته این منابع سمیر جعجع همچنان در تلاش برای تاثیرگذاری بر آرای نمایندگان پارلمان است و همچنین اظهاراتی را علیه میشل عون مطرح کرده و گفته که بیشتر وعده‌های او تو خالی بوده و اجرا نشده است.

نجیب میقاتی: به نظر نمایندگان احترام می‌گذارم

از طرف دیگر در حالی که هنوز رایزنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر مکلف لبنان به پایان نرسیده، نجیب میقاتی با اشاره به اینکه شرایط و منافع ملی، ماهیت دولت آینده را تعیین خواهد کرد گفت، من اصراری بر تشکیل یک کابینه سیاسی یا غیرسیاسی (تکنوکرات یا غیرتکنوکرات) ندارم و ساختار دولت آینده بعد از مشورت با نیروهای سیاسی و نمایندگان اعلام می‌شود.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان ابراز امیدواری کرد که کابینه جدید در زمان سریع تشکیل گردد و انتخاب رئیس جمهور جدید نیز در موعد مقرر آن به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد که من چند بار ریاست دولت‌های مختلف لبنان را بر عهده گرفته‌ام و مهمترین چیز تفاهم و بحث‌های سازنده است. من به برخی از نمایندگان و نیروهای سیاسی پیشنهادی در زمینه انجام اصلاحات می‌دادم اما به طور کلی در برخورد با اعضای دولت‌های مختلف راحت بودم.

میقاتی تصریح کرد که هدف اصلی دولت تداوم همکاری با صندوق بین‌المللی پول و امضای تفاهم نامه اولیه است که  در زمینه انجام اصلاحات اقتصادی و مالی دستاورد مهمی محسوب می‌شود.  همچنین امیدواریم که قراردادهای امضا شده با مصر و اردن جهت واردات گاز و برق وارد فاز اجرایی شود.

وی تاکید کرد که توافق و ادامه مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول  ورسیدگی به بحران مالی و اقتصادی و معیشتی و اجتماعی که بر شهروندان تحمیل شده چیزی است که متاسفانه دولت فعلی نتوانست آن را محقق سازد.

نجیب میقاتی درباره  اختلافات و  مشکلاتی که میان وی و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی وجود دارد گفت، این چیزی است که باسیل باید درباره آن توضیح بدهد.  در حال حاضر احساس می‌کنم که بیش از هر زمان دیگری آزاد هستم و هر تصمیمی که نمایندگان پارلمان بگیرند به آن احترام می‌گذارم.  من با خودم راحت هستم زیرا می‌دانم عمق بحران چقدر است و هر کسی بخواهد مسئولیت تشکیل دولت را برعهده بگیرد از او حمایت می‌کنم.

تا این لحظه نجیب میقاتی موفق به کسب 28 رای شده است.

صبح امروز منابع لبنانی اعلام کردند که انتظار می‌رود «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با کسب 55 تا 57 رای به عنوان مامور تشکیل دولت جدید معرفی شود.

ارسال نظرات

;