جهان برای پیوستن اسرائیل به "ان.پی.تی" اقدام کند

دولت کویت از جامعه بین المللی خواست تا مسئولیت های خود را برای پیوستن رژیم اسرائیل به معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای "ان.پی.تی" به منظور عاری سازی خاورمیانه از این نوع سلاح ها ایفا کند.

«طلال الفصام» سفیر کویت در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان های بین المللی در وین در سخنرانی خود در شصت و ششمین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از جامعه بین المللی خواست که مسئولیت های خود را برای پاکسازی خاورمیانه از سلاح های اتمی و مرگبار بر عهده بگیرد و در این زمینه رژیم اسرائیل را ترغیب کند تا به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای "ان.پی.تی"بپیوندد.

نماینده دائم کویت در سازمان های بین المللی در جریان بحث در مورد بند "توانایی های هسته‌ای اسرائیل"، بررسی توانایی های هسته ای این رژیم در نهادهای سیاست‌گذار آژانس بین المللی انرژی اتمی را ضروری دانست.

در این کنفرانس پیش نویس قطعنامه ای که مصر در مورد اعمال سیستم پادمان آژانس در خاورمیانه ارائه کرده بود، با ۱۱۷ رای به تصویب رسید و هفت کشور در مقابل اعتراض رژیم اسرائیل، رای ممتنع دادند.

معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. چین در ۹ مارس سال ۱۹۹۲ و فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضویت این معاهده درآمدند.

در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند. رژیم اسرائییل و کشورهای کوبا، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند. همچنین کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شد.

نظارت بر اجرای معاهده ان.پی.تی و پروتکل الحاقی آن برعهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که خود یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهیل استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از کاربرد کمک های این آژانس در مقاصد نظامی آغاز به کار کرد و مقر آن در وین است.

این آژانس در چارچوب نظام پادمان های ایجاد شده توسط معاهده ان.پی.تی به منظور بررسی میزان پای بندی کشورهای عضو ان.پی.تی به مقررات این معاهده بازرسی هایی را از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو انجام می دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات

;