از ۱۵۰۰ آبان ۹۸ تا ۱۵۰۰۰ آبان ۱۴۰۱

خیلی اوقات سرعت در اطلاع‌رسانی به مردم، تیربار دروغ پراکنی دشمن را خلع سلاح می‌کند.

هیتلر می‌گفت دروغ باید چنان بزرگ باشد که هیچ‌کس باور نکند کسی آنقدر #گستاخ است که چنین #بی‌شرمانه حقیقت را تحریف کند.  نخست‌وزیر دلقک و دوروی کانادا امروز با استفاده از تکنیک دروغ بزرگ هیتلری از دروغ حکم اعدام ۱۵ هزار معترض در ایران پرده برداری کرده تا هم گستاخی و بی‌شرمی را به نهایت برساند، هم به اغتشاشات ایران تنفس مصنوعی بدهد. 

اما این دروغ بزرگ برای ما نکته مهمی را گوشزد می‌کند. در آبان ۹۸ خبرگزاری رویترز با همین روش، دروغ بزرگ ۱۵۰۰ کشته در اعتراضات را بر زبان‌ها انداخت. تأخیر در اعلام تعداد کشته‌ها تا حدی زمینه را برای پذیرش این دروغ فراهم کرد. رسانه‌ها آنقدر این عدد را تکرار کردند که انگاره ذهنی کشتار ظالمانه معترضان توسط نیروهای امنیتی نظام توانست برای خود در بخشی از افکار عمومی جایگاهی تثبیت کند. 

مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی دستور داده بودند تعداد تلفات را به سرعت و شفاف به مردم اعلام کنند که وزارت کشور وقت در انجامش تعلل کرد. بیش از شش ماه بعد وقتی اعلام شد تعداد کشته‌ها ۲۳۰ نفر بوده، عدد دروغین ۱۵۰۰ چنان خود را به کلیدواژه آبان ۹۸ سنجاق کرده بود که اطلاع رسانی دیرهنگام وزیر کشور را بی‌ثمر کرد. 

حالا طی سه سال گذشته جبهه رسانه‌ای دشمن از این دروغ بهره زیادی برده و در اغتشاشات اخیر، گزارشهای «اکانت مجازی ۱۵۰۰تصویر» با استفاده از تداعی کلیدواژه ساختگی رویترز در سال ۹۸، یکی از منابع انتشار اخبار جعلی از کشته‌ها و بازداشتی‌هاست که اعتبارش را از تثبیت اتهام کشتار به نظام گرفته.

خیلی اوقات سرعت در اطلاع‌رسانی به مردم، تیربار دروغ پراکنی دشمن را خلع سلاح می‌کند. در مقابل تعلل در شفاف سازی یا سپردن کار به #رسانه‌نابلدها بهترین فرصت را در اختیار آنان برای فریب مردم و جدا کردنشان از نظام می‌دهد.

📝 رها_عبداللهی

ارسال نظرات

;