مامور آمریکایی

یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و هیچگاه از حضور بازرسان آژانس ابایی نداشته است.

تازه‌ترین وجه راهبرد تفرقه‌انگیز آمریکا مربوط به اغتشاشات اخیر است که بخش عمده‌ای از سرویس‌های جاسوسی را به خط کرده بود تا با ایجاد بحران در تهران، نفع مادی خود را در پای میز مذاکره تأمین سازد، به طوری که به محض شعله‌ور شدن اغتشاشات، فتیله مذاکرات را پایین کشید و اروپا دیگر طرف برجامی از آنجایی که مسلوب‌الاختیار است، به این راهبرد جدید آمریکا تمکین کرد. اما ظاهراً آمریکا فراموش کرده است ملت ایران «بازی حاصل جمع صفر» را به هیچ وجه نمی‌پذیرند و اجازه نمی‌دهند آمریکا وارد مسیری شود که آورده‌ای یک طرفه برای خودشان داشته باشد.

 

ایران یک بار در موضوع برجام این مهم را تجربه کرد و برای چندمین بار مشخص شد آمریکا صرفاً به دنبال منفعت یک طرفه است و نمی‌شود به آن اعتماد کرد، بنابراین اگر اعتراض و گله‌ای هم در داخل است، که وجود دارد، باید صرفاً در داخل کشور حل‌وفصل شود.

 

بنابراین آگاهی و بصیرت عمیق ملت ایران در راهپیمایی شکوهمند ۲۲ بهمن تجلی یافت و بار دیگر نقشه آمریکا و دنباله‌روهای داخلی و بیرونی‌اش نقش بر آب شد. حضور بی‌نظیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که بعد از چهار ماه جنگ شناختی و اقتصادی سنگین صورت گرفت، آمریکا را وادار کرد در مواضع خود تجدیدنظر کند. به همین جهت این روزها مجدد از داغ شدن فضای مذاکرات می‌شنویم و ردوبدل پیام‌های سیاسی از سر گرفته شده است.

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از همین منظر قابل تحلیل است، چه آنکه «رافائل گروسی» یک مهره نزدیک به آمریکا شناخته می‌شود و در طول مدیریت خود به کرات ثابت کرده است از آژانس بین المللی انرژی اتمی به نفع رژیم آمریکا سوءاستفاده می‌کند و به عبارتی این نهاد مهم بین المللی را گروگان گرفته است؛ بنابراین سفرش در چنین شرایطی به تهران، با چراغ سبز آمریکا قابل تحلیل است.

 

البته سفر گروسی به ایران که چهارمین سفر او به شمار می‌رود نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از اقدامات خود مطمئن است و از نظارت نهاد ناظر بین‌المللی ابایی ندارد و از طرفی دکترین جمهوری اسلامی که همکاری و تعامل با جامعه جهانی است، در عمل نیز مصداق پیدا می‌کند و تهران همواره به سبب عضویت در معاهده ان‌پی‌تی، از نظارت‌های پادمانی پیروی می‌کند و به قواعد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احترام می‌گذرد و تبعا انتظار متقابلی نیز دارد، چرا که آژانس یک نهاد فنی و حقوقی است و نباید سیاسی عمل کند و مدیرکل آن نیز باید به یاد داشته باشد طبق اساسنامه آژانس، نباید از منابع خارج از آژانس دستور کار دریافت کند و از همه مهم‌تر آنکه نباید اطلاعات صنعتی و حتی سایر اطلاعات طبقه‌بندی شده منتشر شود.

 

همچنان که آژانس هنوز به این سوال ایران پاسخ نداده است که چرا با درز اطلاعات کشورمان به شناسایی دانشمندان هسته‌ای ایران و ترور آنها توسط رژیم موقت صهیونیستی کمک کرد؟

 

اما مدیرکل همچنان رویه غلط قبلی را ادامه داده و در گزارش خود به جزئیات غیر ضرور که ارزش فنی و تجاری و نیز حساسیت‌های امنیتی دارد، پرداخته است. ضمن اینکه انتشار گزارش با جزئیات فراوان می‌تواند دست سوءاستفاده کنندگان را برای بهره برداری از این جزئیات باز گذارد.

 

حال حضور گروسی در ایران آزمون مجددی برای اوست تا بتواند با پرهیز از سیاسی کاری، نقش مؤثری در باز شدن گره مذاکرات هسته‌ای که به نفع همه طرفین است، ایفا کند. همچنانکه رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گام‌های بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.

 

گفتی است، او روز گذشته در رأس هیأتی بلند پایه از آژانس، وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. براساس اعلام سازمان انرژی اتمی، مدیر کل آژانس پس از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر روز شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد.

 

گروسی، سیاسی کار است

 

حسن بهشتی پور در این‌باره به خبرنگار مهر با اشاره به همکاری و تعامل ایران با آژانس می‌گوید: آژانس یک نهاد بین‌المللی است و کار اصلی آن نظارت بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورهاست. بنابراین همکاری کشوری با این نهاد بین‌المللی بدین معناست که آن کشور تمایل دارد در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دچار مشکل نشود.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید: سفر گروسی به ایران نشان می‌دهد که در موضوع همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توفیقی به دست آمده و مذاکرات به نتیجه رسیده است.

 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به صحبت‌های کمالوندی مبنی بر اینکه با معاون گروسی توافقات اولیه انجام شده، بنابراین اینگونه به نظر می‌رسد که به خاطر توافقات اولیه است که این سفر انجام شده است.

 

بهشتی‌پور عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد در مذاکرات اخیر به راهکاری دست یافته شده که ایران بتواند پاسخ سوالات آژانس را بدهد و آژانس نیز این پاسخ‌ها را قانع کننده ببیند. بنابراین اگر چنین چیزی اتفاق افتد، حتماً یک گشایشی در روند مذاکرات با گروه ۱+۵ انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شخص گروسی، سیاسی کار است و شیطنت‌هایی دارد اما هرگز گوش به فرمان غرب و آمریکا نیست، می‌گوید: این چهارمین سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته است، می‌افزاید: مدت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام هم بازرسان آژانس و دوربین‌هایشان همچنان در ایران فعالیت داشتند؛ حتی در یکی از بازدیدهایی که از نطنز داشتم، در آنجا نیز بازرسان آژانس حضور داشتند و دوربین‌هایشان روشن بود و در واقع یک اتاق به آنها اختصاص داده شده بود.

 

پاک آئین می‌گوید: بنابراین بعد از خروج آمریکا از برجام، هشدارهای اولیه و طی کردن مراحل قانونی در چارچوب مفاد برجام، فعالیت بازرسان و دوربین قطع شد و فقط در چارچوب پادمان اجازه فعالیت به آنها داده شده است.

وی عنوان می‌کند: ما با فعالیت‌های آژانس مشکلی نداریم اما به شرط اینکه تحریم‌های ایران به طور کامل برطرف شود.

 

پاک آئین می‌گوید: سیاست آمریکا و تروئیکای اروپایی همواره محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و از طرفی نیز تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کنند که جمهوری اسلامی در برابر این خواسته آنها مقاومت می‌کند.

 

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نفوذ رژیم صهیونیستی در آژانس، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه رژیم صهیونیستی با نفوذ در آژانس اطلاعات غلطی را ارائه می‌دهد و آژانس نیز بدون مطالعه دقیق آنها را منتشر می‌کند و حتی گاهی نیز اسناد محرمانه‌ای از ایران را منتشر می‌کنند که این نهاد بین المللی به جای اینکه به عنوان نهاد فنی وظیفه خود را انجام دهد، وارد مباحث سیاسی شده و با انگیزه‌های سیاسی و با همکاری‌های آمریکا و غرب برنامه‌ها را دنبال می‌کند.

 

وی با اشاره به خرابکاری‌ها در مراکز هسته‌ای ایران توسط رژیم صهیونیستی می‌گوید: متأسفانه بارها شاهد حمله به مراکز هسته‌ای کشور از سوی رژیم صهیونیستی بودیم که باید آژانس بین المللی با آنها برخورد می‌کرد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

 

پاک آئین با بیان اینکه گروسی باید به عنوان یک رئیس سازمان فنی در ایران حضور یابد، می‌افزاید: گزارش‌هایی که در این سفر ارائه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که پرونده هسته‌ای ایران به سرانجام برسد.

 

کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد فنی و حقوقی نباید سیاسی عمل کند، چرا که در غیر این صورت اینگونه برداشت می‌شود که آژانس در خدمت کشورهای مخالف ایران است.

 

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: امیدوارم گروسی در این سفر قدر میزبانی ایران را بداند و خود را در مسیر اهداف کشورهای آمریکا قربانی نکند.

ارسال نظرات

;