دیپلماسی منطقه ای ایران و تشویش صهیونیست‌ها

دریابان «علی شمخانی»‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه گذشته به دعوت همتای اماراتی خود به ابوظبی سفر کرد؛ سفری که نشان از تقویت دیپلماسی منطقه ای ایران دارد.

 سفر شمخانی به ابوظبی که از سوی ناظران سیاسی به عنوان یکی از سیاست های راهبردی ایران برای برقراری دیپلماسی موثر در منطقه ارزیابی شد، بیش از پیش رژیم صهیونیستی و مقام های این رژیم را نگران کرد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی پیش از ترک تهران اظهار کرد:نگاه دولت سیزدهم به همکاری‌های منطقه‌ای که در چارچوب دیپلماسی همسایگی در حال پیگیری بوده، ایجاد «منطقه قوی» است.

او ادامه داد: درصورتی که همه کشورهای منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل گیری تحولات جدید در روابط دو و چند جانبه در منطقه امیدوار بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: اشتراکات اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی میان دو کشور وجود دارد که لازم است برای تقویت آن، رایزنی مستمر میان مقام های عالی ایران و امارات متحده عربی ادامه داشته باشد.

وی در این سفر با همتای اماراتی خود، رئیس امارات و امیر دوبی دیدار و پیرامون مسائل مختلف از جمله اقتصادی و امنیتی گفت و گو کرد.

شمخانی در دیدار با رئیس امارات به سابقه تاریخی روابط دوجانبه و همچنین اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو کشور و ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و امارات متحده عربی در همه حوزه‌ها تاکید و روند رو به افزایش مراودات سیاسی اقتصادی میان تهران و ابوظبی طی سال‌های اخیر و نقش ویژه‌ی رئیس امارات متحده عربی در این زمینه را مثبت و مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: ایران و امارات می‌توانند در مسیر گسترش همکاری‌های دوجانبه و تقویت دیپلماسی همسایگی گام‌های بلندی بردارند.

شمخانی با تبیین نقش عوامل بحران‌زا که با هدایت کشورهای فرامنطقه‌ای، امنیت و ثبات خلیج فارس را تهدید می‌کند، اظهار داشت: تلاش برای دست‌یابی به امنیت دسته‌جمعی متکی بر توان‌مندی‌های بومی می‌تواند پایان‌بخش بسیاری از بحران‌های فعلی باشد.

وی مشکلات موجود را عمدتا ناشی از مداخلات بیگانگان و شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج فارس ارزیابی کرد و گفت: شکل گیری منطقه قوی‌تر آرمانی دست یافتنی است که همه باید در مسیر آن گام برداریم

به اعتقاد تحلیلگران مسائل بین الملل، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به امارات به منظور بحث و گفتگو در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای و حفظ امنیت و استقرار پایداری در خلیج فارس انجام شده است.

آن‌ها با اشاره به اینکه مذاکرات دریابان شمخانی با مقامات اماراتی علاوه بر موضوعات امنیتی، موضوعات دیگری مانند توسعه روابط دوجانبه را نیز شامل شده است، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به ابوظبی را به عنوان یکی از تلاش‌های ایران برای برقراری دیپلماسی موثر در منطقه ارزیابی کردند.

 

*** نگرانی رژیم صهیونیستی از رابطه ایران و امارات

ناظران سیاسی معتقدند که سفر دریابان علی شمخانی به امارات می‌تواند تاثیری هم بر روابط رژیم اسرائیل و امارات داشته باشد.

همانطور که می‌دانید، روابط امارات و رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا برقرار شد اما تحلیلگران سیاسی معتقدند که امارات با گذشته سه سال از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نه تنها دستاورد قابل توجهی به دست نیاورده است بلکه اعتبار خود را در بین جهان اسلام از دست داده است و از سوی دیگر مقام های رژیم اسرائیل به تعهدات خود نسبت به امارات و آنچه در توافقنامه آن‌ها ذکر شده است از جمله متوقف کردن برنامه خود برای الحاق بخشهایی از کرانه باختری عمل نکرده‌اند و کابینه رژیم صهیونیستی به شدت شهرک‌سازی‌های خود افزوده است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، برخی از کشورهای عربی طی سال‌های اخیر مورد اغفال آمریکایی‌ها قرار گرفتند و با تبلیغات غرب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همگام با صهیونیست‌ها و آمریکا در مخالفت مشترک با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران قرار گرفتند و این در حالی بود که به گفته «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی، طبق ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران کوچکترین تخطی از تعهدات خود نداشته است.

اکنون که منطقه خاورمیانه و بین الملل دستخوش تحولاتِ از قبل قابل پیش بینی، شده است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیش از پیش به بدعهدی آمریکا همانگونه که در برجام اتفاق افتاد و زیرپاگذاشتن رژیم صهیونیستی در تعهدات بین المللی‌اش اتفاق افتاد، پی برده اند، رژیم صهیونیستی از نزدیکی کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی می‌کند.

در این راستا، ناظران بین المللی معتقدند که با سفر علی شمخانی به امارات و بررسی مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه و برطرف شدن سوء تفاهمات فی مابین، ممکن است روابط امارات و رژیم اسرائیل تحت تاثیر قرار گیرد.

باید به این نکته اشاره کرد که با تحرکات انجام شده در دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رشته‌های بافته شده توسط رژیم صهیونیستی برای استفاده از کشورهای همسایه جهت فشار بر جمهوری اسلامی ایران در حال پنبه شدن است.

در این پیوند باید به اظهارات اخیر سفیر امارات در تهران در دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که گفت: امیدواریم در سایه گفت‌وگوهای میان ایران و امارات، زنجیره روابط با کشورهای مصر، اردن و بحرین نیز تکمیل شود.

 

سیف محمد عبید الزعابی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی به سفر هیات بلندپایه از ایران به ریاست دریابان علی شمخانی به امارات اشاره کرد و افزود: ما اطمینان داریم که چنین سفرهایی برای تاکید و تایید روابط میان دو کشور مؤثر خواهد بود و امیدواریم روز به روز توسعه یابد.

سفیر امارات ادامه داد: دولت امارات با هرگونه وارد شدن خسارت به ایران مخالف است و همه تضمین‌ها را در این خصوص ارائه می‌کند که هیچ‌کسی نمی‌تواند با حضور در امارات از کشور ما برای ضربه زدن به ایران استفاده کند؛ حال چه این مسائل نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و در هر زمینه دیگری باشد.

الزعابی افزود: امارات معتقد است امنیت منطقه به صورت کلی باید تامین شود و نمی‌توان آن را تفکیک کرد. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی برای تامین ثبات منطقه محسوب می‌شود و ما بر این باوریم که در این منطقه هیچ کشوری جز خود ما نمی‌تواند منافع ما را تامین کند.

** تحولات منطقه و پیامدهای منفی برای رژیم اسرائیل

در سایه این تحولات مقامات رژیم اسرائیل از روند نزدیک شدن امارات و دیگر کشورهای عربی به ایران نگرانی دارند و این موضوع بارها توسط مقامات اسرائیلی ابراز شده است در حالی که پیش از این امارات همراه با عربستان به عنوان دو دشمن ایران در محاسبات مقام های رژیم صهیونیستی قرار داشتند اما با تحول در سیاست خارجی امارات نسبت به جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌های تل آویو نسبت به نزدیک شدن امارات به ایران بیشتر شده است و سفر دریابان علی شمخانی به امارات و دیدار با مقامات اماراتی این نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

 

از اینرو می‌توان گفت که تحرکات دیپلماسی دولت سیزدهم، بطور کلی در حال منزوی کردن سیاست‌های رژیم صهیونیستی حداقل در بین کشورهای مسلمان حوزه حاشیه خلیج فارس است و برنامه این رژیم در قبال ایران را با شکست مواجه کرده است زیرا بهبود و تقویت هرگونه روابط دیپلماتیک با ایران به عنوان یک شکست برای اسرائیلی هاست.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، مقامات رژیم اسرائیل در صورت نارضایتی از روابط امارات و ایران، اقداماتی از قبیل افزایش فشارها به منظور محدود کردن روابط دو کشور و یا فشارهای اقتصادی علیه امارات را انجام دهند و همچنین ممکن است اقدامات نظامی و جاسوسی علیه ایران و امارات را افزایش دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به تحولات منطقه همه این اقدامات غیرممکن است و پیامدهای منفی برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد.

*** سفر شمخانی به عراق

عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران مقصد سفر بعدی دریابان شمخانی پس از چین و امارات است.

حفظ و ارتقای مبادلات تجاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری با عراق نیازمند رفع برخی چالش‌های امنیتی تحمیل شده به روابط دو کشور و همچنین تسریع در اجرای توافقات اقتصادی و روان‌تر شدن همکاری‌های بانکی است.

 

در این پیوند، عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران، مقصد بعدی سفر دریابان شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از چین و امارات اعلام شده است.

سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا عراق از نظر سیاسی و امنیتی به عنوان یکی از همسایگان اصلی بسیار مهم است و هرگونه تغییر در روابط دو کشور می‌تواند تاثیر بسزایی در منطقه داشته باشد.

همچنین با توجه به تاکید دولت عراق بر توسعه روابط با کشورهای همسایه و برقراری صلح و امنیت در منطقه، این سفر می‌تواند در جهت تقویت روابط دو کشور و بهبود اوضاع امنیتی منطقه مفید باشد.

سفر دریابان شمخانی به عراق و ارتباط نزدیک ایران و عراق می‌تواند به دو طرف کمک کند تا در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرند و موانع ایجاد شده توسط غرب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور را مرتفع کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات

;