اولین شهید مدافع حرم واقعا کیست؟

بر اساس تاریخ شهادت و بنابر شواهد و قرائن موجود، می توان این شهید سرافراز را اولین شهید ایرانی مدافع حرم نامید.

معرفی شهدای ایرانی آرمیده در نجف و کربلا/  شهید احمد کریمی

 

احمد کریمی، متولد ۱۳۵۰، در دوران دفاع مقدس در ۱۶ سالگی، به جبهه های حق علیه باطل می شتابد و در سالهای پایانی جنگ تحمیلی، عطر خوش جبهه را استشمام می کند.

 

دست نوشته های این شهید حکایت از تحولی عظیم در وجود او در شب های قدر سال ۱۳۸۰ دارند که او را بی‌قرار زیارت اهل بیت(ع) و ملاقات با خدا می کند و این عطش روزبه روز بیشتر می شود تا اینکه پس از سقوط رژیم صدام و اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش به سال ۱۳۸۲، احمد در پی خوابی که در آن امیرالمومنین(ع) او را بسمت حرم خود فرا می‌خواند، با اخذ رضایت والدین، در روز تاسوعای سال ۸۲ با بدرقه خانواده، عازم عتبات عالیات و سرزمین تقدیرش می‌شود.

 

احمد پس از زیارت اهل بیت(ع)، به صف مدافعان مردمی حرم در شهر کربلا و سپس در نجف و کوفه ملحق می‌شود و در اولین روزهای حضورش در شهر کوفه، پس از ثبت حماسه ‌ای ماندگار به شهادت می‌رسد.

 

در تاریخ ۱۳۸۳/۲/۸ این شهید بزرگوار در جنگی نمایان و در اوج درگیری­‌ها و در حالی‌که تانک­‌های آمریکایی مدافعان را زمین­ گیر کرده بودند، ناگهان از سنگرش خارج می‌شود و خود را به مقابل تانک آمریکایی در فاصله­‌ای نزدیک می‌رساند و در حالی‌که گلوله­‌های دوشکا تانک متجاوز، در اطراف او به زمین می­‌خوردند، با آرامش و تسلط کامل می‌نشیند و تانک آمریکایی را هدف قرار می‌دهد و با اولین شلیک، تانک را منهدم می‌کند.

 

احمد کریمی، پس از چند شلیک دیگر و در حالی‌ که سایر مدافعان حرم از شجاعت او روحیه گرفته و آمریکایی­‌ها را به عقب رانده بودند، از ناحیه­ سینه مورد اصابت گلوله ‌های بالگرد آمریکایی قرار می­‌گیرد و جام شهادت را سر می­‌کشد و به وصال معشوق می‌رسد.

 

همرزمان عراقی او پیکر مطهرش را در مقبرة الشهدای وادی السلام دفن می‌کنند و امکان اطلاع رسانی به خانواده ی وی، به دلیل نبود اطلاعات کافی از وی میسر نمی‌شود. تنها سرنخ شناسایی احمد کریمی عکس بی‌کیفیتی بود که سال ۸۳ عراقی‌ها از کارت پایان‌خدمت او گرفته بودند و آن‌ عکس را در کنار عکس سایر شهدای دفاع از حرم امیرالمومنین، در مقابل مسجد کوفه نصب کرده بودند.

 

پیگیری‌های جانباز مدافع حرم هاشم اسدی که پس از شهادت احمد کریمی به صف مدافعان پیوسته بود بعد از ۱۹ سال به نتیجه می‌رسد و با نشان دادن عکس احمد در برنامه بدون تعارف، برادر شهید با برنامه تماس می‌گیرد و با ارائه مدارک و تطبیق شرایط، معلوم می‌شود مادر پیر احمد، همچنان چشم انتظار بازگشت فرزند عزیزش است و خانواده از شهادت و دفن او در جوار آقا و مولایش امیرالمومنین (ع) در قبرستان وادی السلام هیچ اطلاعی نداشتند.

 

بر اساس تاریخ شهادت و بنابر شواهد و قرائن موجود، می توان این شهید سرافراز را اولین شهید ایرانی مدافع حرم نامید.

 

قصه­‌ی شهادت و حماسه‌ی ماندگار شهید احمد کریمی، با وجود گذشت قریب ۲۰ سال، همچنان ذکر لب مردم کوفه و نجف است و از او بعنوان شهید "بطل" (شجاع - قهرمان) یاد می‌کنند.

 

🔻موقعیت مزار شهید مدافع حرمِ امیرالمونین(ع)، "احمد کریمی" در مقبرة‌الشهداء وادی السلام نجف - 

 

شماره قبر: ۵۹۸

 

 

مصطفی قمری

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 💐🇮🇷💚

ارسال شده در : 13 فروردین 1403 ساعت 04:32


ناشناس

شهیداجمدکریمی سربازومریدحضرت علی(ع) 🌹🌹🌹🌹♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

ارسال شده در : 13 فروردین 1403 ساعت 04:37


هاجر رحمتی

سلام من خودم دختر شهید هستم و به داشتن جوان‌هایی غیور و علی دوست افتخار میکنم جانم به فدای علی والا علی

ارسال شده در : 13 فروردین 1403 ساعت 04:49


علی

ایکاش پسرای منم همینجور شجااااع باشن.

ارسال شده در : 13 فروردین 1403 ساعت 05:06


اکرم ترک زاد ثانیان

واقعا برای خانواده خیلی خیلی سخت بوده بعد از ۲۰ سال تازه بهشون خبر دادند انشالله خداوند صبر عظیم بهشون بده و خو ش به سعادت شهید بزگوار در وادی السلام در جوار حضرت علی علی السلام من هم برادرم روز عاشورا بی سر به شهادت رسیدند انشالله بهشت برین جایگاهشان باد

ارسال شده در : 13 فروردین 1403 ساعت 06:00


متین کریمی

عموی عزیزم سرافراز کردی

ارسال شده در : 24 فروردین 1403 ساعت 15:13


ارسال نظرات

;