ایران در آستانه جنگ

به تحلیل کارشناسان، اسرائیل درحال هماهنگی با نیروهای خود در داخل ایران است.

 

تهدید حمله اسرائیل، ملی‌گرایی ایرانی را بار دیگر زنده کرده است. چند دقیقه وقت بزارید ترجمه اش را بخوانید:در یکی از قهوه‌خانه‌های جنوب تهران، منطقه‌ای که از بخش‌های فقیرتر پایتخت ایران است، زنی قصه‌گو برای جمعی از مردانی که در حال کشیدن قلیان هستند، داستان‌هایی از شاهنامه، حماسه باستانی ایران، نقل می‌کند. او داستان رستم، قهرمان جنگجو، را بازگو می‌کند و می‌گوید: "او نمی‌خواست جنگ کند، هر کاری کرد تا از آن اجتناب کند، اما آن‌ها مدام او را تحریک کردند تا اینکه مجبورش کردند که بجنگد."

 

سال‌هاست که منتقدان جمهوری اسلامی در ایران، نیمه‌شوخی و نیمه‌جدی، از آمریکا و اسرائیل درخواست می‌کنند که آن‌ها را از دست روحانیون و سپاه نجات دهند. خشم مردم نسبت به وضعیت کشور همچنان باقی است، اما اکنون با تهدید واقعی اسرائیل، این شوخی‌ها جای خود را به نگرانی و دلشوره داده است. برای نخستین بار در بیش از سه دهه، ایرانیان نگران‌اند که کشورشان مانند رستم به جنگ کشانده شود.

 

حکومت تلاش می‌کند این ترس‌ها را کاهش دهد. هنوز هیچ فراخوان عمومی یا آزمایش آژیرهای حمله هوایی انجام نشده، اما رادیو و تلویزیون دولتی موسیقی نظامی پخش می‌کنند. نمادهای ملی‌گرایانه جایگزین نمادهای مذهبی شده‌اند و پرچم‌های ایران و شعار "برای عزت ایران" در خیابان‌ها دیده می‌شود.

بسیاری از مردم امیدوار بودند که تغییر لحن رژیم، شاید تنش‌ها با غرب را کاهش داده و اسرائیل را آرام کند. اما حملات اسرائیل به نیروهای نیابتی ایران این امیدها را تضعیف کرده است. اکنون به نظر می‌رسد تعداد بیشتری از ایرانیان به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

 

یک زن فارغ‌التحصیل دانشگاه در خراسان می‌گوید: "چند ماه پیش نگران بحران اقتصادی بودیم، اما حالا سؤال این است که آیا فردا زنده خواهیم بود؟" برخی از مردم به دنبال نجات از خارج از کشور هستند. شبکه‌های ماهواره‌ای مانند ایران اینترنشنال در لندن، پیروزی‌های اسرائیل را برجسته می‌کنند و آیت‌الله خامنه‌ای را به سخره می‌گیرند. همان زن می‌گوید: "نتانیاهو کسی است که می‌تواند ایرانیان را از دست رژیم نجات دهد."

 

اما این دیدگاه احتمالاً متعلق به اقلیتی کوچک است. بسیاری از مردم به پاسخ رژیم ایران به اسرائیل افتخار می‌کنند و ممکن است ملی‌گرایی ایرانی در مواجهه با دخالت‌های خارجی دوباره احیا شود. یک استاد دانشگاه که قبلاً منتقد رژیم بود، با اشاره به سخنرانی بنیامین نتانیاهو می‌گوید: "در صحبت‌های او نوعی تکبر وجود داشت که خوشایند نبود. فکر می‌کنم او باید درسی بگیرد تا دیگر چنین سخن نگوید."

 

با تهدید تحقیر توسط اسرائیل، اسلام‌گرایی به عنوان بخشی از ملی‌گرایی در میان طبقات فقیرتر جامعه ایران، رنگ و بوی تازه‌ای گرفته است. چند روز پس از حمله ایران به اسرائیل، جمعیتی عظیم به اولین نماز جمعه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای پس از چهار سال گوش سپردند.

قصه رستم که در ابتدا نمی‌خواست وارد جنگ شود اما در نهایت پیروز شد، برای قلیان‌کش‌ها تسلی‌بخش است. رهبران ایران اکنون نه تنها باید از رژیم در برابر حملات خارجی دفاع کنند، بلکه باید از درون نیز قلعه خود را حفظ کنند.

ابوقاسم 

 

ارسال نظرات

;