آتش جنگی که شعله‌ورتر می‌شود

آمریکا از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) تاکنون، صرفا ۳.۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور اروپایی ارسال کرده است.

ارسال تجهیزات نظامی واشنگتن به اوکراین در حالی است که وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود  اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور، معیاری گسترده برای قیمت کالاهای روزمره از جمله بنزین، مواد غذایی و اجاره بها، در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن ۸.۳ درصد افزایش یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در حالیکه قیمت ها در کشورش رکورد می‌زند و او در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره برای مهار تورم بالا در کشورش تحت فشار است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مقصر جنگ اوکراین و افزایش قیمت ها در کشورش می داند و می گوید همه گیری کرونا، همراه با مسائل زنجیره تامین و جنگ روسیه با اوکراین، مقصر افزایش تورم هستند.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که ۶۱ درصد از آمریکایی ها معتقدند سیاست های بایدن باعث افزایش تورم شده است و ۸۳ درصد نیز تورم را مساله ای بسیار مهم در انتخابات نوامبر کنگره می دانند.

یک نظرسنجی جدید از موسسه "راسموسن" نشان می‌دهد که تقریباً از هر ۱۰ رای‌دهنده احتمالی آمریکایی، ۹ نفر نگران افزایش تورم هستند و چهار نفر از هر پنج رای‌دهنده نیز معتقدند که تورم موضوع مهمی در انتخابات میاندوره ای کنگره در نوامبر خواهد بود.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست نانسی پلوسی دموکرات، در آخرین اقدام برای جنگ اوکراین، بودجه ای  ۴۰ میلیارد دلاری  را با هدف تقویت ظرفیت نظامی ارتش این کشور در مقابله با روسیه، تصویب کرد.

به گزارش تارنمای نیوزویک، از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی یف کمک کرده است که از این میان ۳.۸ میلیارد دلار مربوط به کمک های نظامی واشنگتن به اوکراین می شود.

ارسال تجهیزات نظامی و امنیتی  دولت دموکرات جو بایدن به اوکراین و شعله ورتر کردن آتش این جنگ در حالی است که وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود، تورم در این کشور در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) را ۸.۳ درصد اعلام کرد که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته است.

اگرچه برای اولین بار در ماه های گذشته تورم در آمریکا در ماه آوریل اندکی کاهش یافته  اما مشکلات در زنجیره تامین، جنگ در اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان قیمت کالاها را در این کشور در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشت.

از موشک های ضد تانک گرفته تا توپخانه سنگین در فهرست تجهیزات ارسالی نظامی آمریکاست که پنتاگون فهرستی از این تجهیزات را اعلام کرده است.

پهپادها

به گزارش نیوز ویک، آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است.

از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای "فونیکس گوست" را در اختیار اوکراین قرار داده است. این پهپاد ها قابلیت های مشابهی با نوع"سویچ بلید" دارند اما آمریکا آنها را با توجه به خواسته های اوکراین طراحی و تولید کرده است.

همه تسلیحات نظامی ارسالی آمریکا به اوکراین تاکنون؛ آتش جنگی که شعله‌ورتر می‌شود

موشک ها، سیستم های ضد خودروهای زرهی و رادار

همچنین تاکنون، آمریکا بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین در اختیار اوکراین قرار داده است. موشک های جاولین یک نوع موشک قابل حمل و هدایت شونده ضد تانک هستند که می تواند توسط سربازان حمل شده  یا بر روی  یک خودروی زرهی نصب شوند.

واشنگتن همچنین بیش از یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر که یک سامانه موشکی ضدهوایی است را به اوکراین تحویل داده است. علاوه بر این موشک ها، پنتاگون  تعداد نامشخصی سامانه موشکی هدایت شونده لیزری و سامانه های هوایی کنترل از راه دور پوما ۱۷ هزار  رادار ضد توپخانه، ۴ رادار ضد خمپاره و دو رادار نظارت هوایی را به اوکراین ارسال کرده است.

توپخانه سنگین

به گفته پنتاگون، آمریکا تاکنون۹۰ عراده توپخانه هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری را در اختیار کیف قرار داده است. امریکا همچنین مشغول آموزش نیروهای اوکراینی برای نحوه استفاده از این توپخانه ها است. علاوه بر هویتزرها، واشنگتن بیش از ۲۰۰ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری به اوکراین ارسال کرده است.

همه تسلیحات نظامی ارسالی آمریکا به اوکراین تاکنون؛ آتش جنگی که شعله‌ورتر می‌شود

خودروهای زرهی

برای یدک کشی توپ های هویتزر، آمریکا ۷۲ دستگاه خودروی تاکتیکی به همراه ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی چند منظوره و ۲۰۰ نفربر زرهی ام ۱۱۳ به اوکراین  ارسال کرده است.

هواپیما

واشنگتن همچنین با ارسال ۱۶ بالگرد ترابری می ۱۶ به کی یف موافقت کرده است. این بالگردها قابلیت نصب تجهیزاتی مانند موشک اندازها و توپ ها را دارند.

اسلحه و مهمات

ارسال بیش از ۷ هزار قبضه سلاح سبک شامل هزاران تفنگ و تپانچه و صدها مسلسل و تفنگ ساچمه ای به اوکراین از دیگر تجهیزات نظامی است که به اوکراین ارسال شده است.

اوکراین همچنین بیش از ۵۰ میلیون گلوله و همچنین مواد انفجاری سی-۴  و مهمات ضد نفر ام ۱۸ ای ۱ دریافت کرده است.

"آوریل هاینز" مدیر اطلاعات ملی آمریکا به تازگی تاکید کرده است که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد نیست ولادیمیر پوتین از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد مگر اینکه با یک تهدید وجودی مواجه شود.

وی در عین حال ادعا کرده جامعه اطلاعاتی بر این باور است که پوتین در حال آماده شدن برای یک درگیری طولانی بوده و اهداف او بسیار فراتر از منطقه شرقی دونباس است.

حال باید دید سرانجام این جنگ غیرقابل پیش بینی با این حجم از تسلیحات نظامی ارسالی چه خواهد شد و دولت بایدن که در داخل آمریکا با فشار بی سابقه ای بدلیل افزایش تورم در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره مواجه است، تا چه میزان و به چه بهایی بر آتش این جنگ خواهد دمید؟

منبع: ایرنا

ارسال نظرات

;