پایه گذار امنیت پیاده‌روی اربعین

یکی از شهدای گرانقدری که زائران پیاده اربعین بیش از دیگر ستارگان این مسیر، فرصت دیدار با او را پیدا می‌کنند، شهید سردار حاج «سید حمید تقوی‌فر» است.

مریم شریفی؛ شنیده‌ای «او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد»؟ تجسم عینی این خبر خوش آخرالزمانی را می‌توانی در جاده بهشتی نجف به کربلا و همایش پیاده‌روی اربعین ببینی؛ آنجا که به هر طرف نگاه می‌کنی، تمثال خندان شهیدی به زائران خوشامد می‌گوید. مسیر پیاده‌روی اربعین را مسیر آمادگی ظهور دانسته‌اند و برای روشن کردن این مسیر، چه چراغی پرنورتر از شهدا؟

یکی از شهدای گرانقدری که زائران پیاده اربعین بیش از دیگر ستارگان این مسیر، فرصت دیدار با او را پیدا می‌کنند، شهید سردار حاج «سید حمید تقوی‌فر» است. همان فرمانده خستگی‌ناپذیری که در تمام عمر، رزمنده بود؛ یک روز در نبرد با غائله ضد انقلاب، یک روز در جبهه دفاع مقدس و روز دیگر در جبهه مبارزه با داعش. و همین دغدغه‌مندی‌اش برای رهایی جهان اسلام از چنگال تروریست‌های تکفیری هم، عامل ماندگاری‌اش در قلب مسلمانان شد.

حالا اگر قدم به آن سوی مرز ایران و عراق بگذارید، همه‌جا برایتان از «سردار سامرا» می‌گویند؛ از فرمانده بی‌باکی که الهام‌بخش جوانان عراقی برای مبارزه با متجاوزان اسلام‌نما بود و با خون پاکش، آن‌ها را در این مبارزه مصمم‌تر کرد. نام شهید تقوی‌فر اما با اربعین و پیاده‌روی میلیونی‌اش، طور دیگری زنده می‌شود. آنجا در آن مسیر رؤیایی، از هرکس بپرسی، برایت می‌گوید اگر حاج حمید نبود، بنای همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین، با امنیت گذاشته نمی‌شد. در این روزها که فرزندان شهید سردار حاج سید حمید تقوی‌فر بار دیگر با برپایی موکب «ابومریم»، یاد و خاطره او را در پیاده‌روی اربعین زنده کرده‌اند، در گفت‌وگو با حاج خانم «پروین مرادی»، همسر شهید که حالا مهمان کربلاست، بیشتر با نقش سردار سامرا در تأمین امنیت زائران پیاده اربعین آشنا شدیم.

 

*زائران بیشماری که امروز در کمال امنیت در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، شاید ندانند چه زحماتی برای حفظ این رویداد باشکوه کشیده شده و چه انسان‌های بزرگی جان خود را برای تأمین امنیت این مسیر به خطر انداخته‌اند. شهید حاج «سید حمید تقوی‌فر»،‌ به‌عنوان یکی از پیشتازان این عرصه، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین امنیت زائران پیاده اربعین داشت. برای شروع، از چگونگی حضور ایشان در کشور عراق و نقش‌شان در رفع تهدیدات موجود برای زائران کربلا در ایام اربعین بگویید.

- عراق به مدت 30 سال، حوزه فعالیت شهید تقوی‌فر بود. حاج حمید، اهوازی بود و مسلط به زبان عربی. به همین دلیل در دوران دفاع مقدس ارتباط خوبی با مجاهدین عراقی برقرار کرده بود و در سپاه بدر در کنار آنها فعالیت می‌کرد. با توجه به همین پیشینه،‌ وقتی غائله داعش در این کشور بلند شد و بخش‌هایی از عراق به اشغال این گروه تکفیری درآمد، شخصاً برای دفاع از حرم به نیروهای مردمی عراق ملحق شد. آشنایی کامل شهید تقوی‌فر به زبان عربی و موقعیت جغرافیایی کشور عراق،‌ باعث شد رزمندگان عراقی جبهه مقاومت از حضورش استقبال کنند. مأموریت مستشاری حاج حمید و تلاش‌هایش برای آموزش جوانان عراقی که در نهایت به تشکیل الحشد الشعبی منجر شد، از همان موقع در عراق شروع شد. یک استدلال قانع‌کننده هم برای حضورش در این میدان داشت و می‌گفت: «امروز بحث ما،‌ بحث این کشور و آن کشور نیست. بحث اسلام است. اسلام هم مرز ندارد. ما برای دفاع از اسلام و حرم اهل بیت (ع) می‌جنگیم.» مدتی بعد هم، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از حاج حمید دعوت به همکاری کرد و او را به‌عنوان فرمانده محور سامرا انتخاب کرد.

اما در همان حال که حاج حمید روی ماموریتش در سامرا متمرکز بود تا از پیشروی داعش به سمت اماکن متبرکه جلوگیری کند،‌ از پیاده‌روی اربعین هم غافل نبود. او به‌طور کلی معتقد بود در هرکجا مردم به میدان بیایند، حتماً پیروز خواهیم شد و هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع آنها شود. بر همین اساس، ایده تشکیل الحشد الشعبی را برای مقابله با داعش در عراق مطرح کرد. با همین نگاه هم، اهمیت ویژه‌ای برای پیاده‌روی اربعین قائل بود و برای تأمین امنیت این مراسم و هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن، چند کار مهم انجام داد.

*آن سال‌های ابتدایی دهه 90، اولین سال‌هایی بود که مردم ایران به‌طور گسترده در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کردند. شهید تقوی‌فر،‌ چه اقداماتی برای برگزاری ایمن و باشکوه این رویداد انجام دادند؟

- شهید تقوی‌فر از همان زمان که در جریان سقوط صدام، با حفظ سمت، به فرماندهی قرارگاه مهران منصوب شده بود، با تلاش‌هایی که انجام داد، زمینه زیارت مردم در عتبات عالیات را فراهم کرد. در این مقطع هم که داعش در عراق شروع به فعالیت کرده بود، حاج حمید، زائران کربلا را فراموش نکرد. خوب یادم است که از یک طرح به نام «سفیران عاشورایی» صحبت می‌کرد که در بسیج مستضعفین در ایران ارائه کرده بود. آن طرح حاج حمید باعث شد تعداد فراوانی از بسیجیان و مردم عادی ایران بتوانند بدون مشکل از مرز عبور کرده و در پیاده‌روی میلیونی اربعین سال 93 شرکت کنند.

اما مهمترین حرکتی که حاج حمید در آن سال انجام داد، تأمین امنیت زائران پیاده اربعین با وجود نیروهای تکفیری داعش بود.

ارسال نظرات

;