خصوصیات منحصر به فرد رهبری

در این سه دهه پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه‌ای بارها به سبک خودشان این نوع اقتدار آفرینی‌ها را حتی در سطحی بالاتر از وزیر خارجه شوروی به نوعی دیگر تکرار کرده‌اند.

یکی از به یادمانده‌ترین لحظات دوران رهبری امام خمینی (ره) برخورد خاص او با وزیر خارجه وقت قدرت شرق عالم یعنی شوروی سابق بود. امام (ره) برای شنیدن پاسخ پیام تاریخی‌اش به گورباچف با یك عرقچین و شمد و بدون لباس رسمی وارد جلسه شدند. حضرت امام چند دقیقه هم بیشتر در آن جلسه تاریخی نماند و به نشانه اعتراض وسط حرف‌های شواردنادزه كه پیام گورباچف را می‌خواند، بلند شدند و رفتند! بماند که بعدها علی اکبر ولایتی وزیر وقت خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفته بود که امام خمینی (ره) وقت ورود به اتاق جلسه حتی به فرستاده گورباچف نگاه هم نکردند. روح امام راحل شاد که همچنان با دیدن آن تصاویر مردم ایران از زبان بدن بنیانگذار انقلاب‌شان احساس عزت و غرور می‌کنند.

در این سه دهه پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله خامنه‌ای بارها به سبک خودشان این نوع اقتدار آفرینی‌ها را حتی در سطحی بالاتر از وزیر خارجه شوروی به نوعی دیگر تکرار کرده‌اند.
 


 

دیدارهای رهبری با پوتین، رئیس جمهور روسیه از مهمترین دیدارهای دیپلماتیک جهان در سالهای اخیر محسوب می‌شود که رهبر ایران با نشستن با دست‌های صاف و مماس و کشیده شده تا انتهای دسته‌های صندلی که تداعی اقتدار دارد، نشان داده که رهبر ایران در سطح بسیار بالایی توانایی استفاده مطلوب از زبان بدن و انتقال پیام از طریق آن را دارند. این نوع نشستن مقتدرانه البته در برابر همه مقامات کشورهای دیگر منجمله چین و سران کشورهای شرقی و غربی عالم تکرار شده است.
 


 

از سوی دیگر بی‌شک زبان بدن رهبر انقلاب و حتی طریقه خاص عصا زدن ایشان در موقع سان دیدن از نیروهای نظامی در چند دهه اخیر از کم نظیرترین زبان‌های بدن متناسب برای یک رهبر نظامی در میان سران سیاسی کشورهای جهان محسوب می‌شود.
 


 

با این وجود رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم یا نشست های کوچک با خانواده شهدا و یا نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و ... زبان بدن به مراتب متفاوتی دارند. در این دیدارها زبان بدن رهبری به طرز جالب توجهی به سمت تواضع، پدرانه شدن، صمیمیت و خودمانی شدن تغییر می‌کند.
 


 

همچنین یکی از نزدیکترین و مشهودترین انتقال پیام از طریق زبان بدن توسط رهبر انقلاب در ایام اوج کرونا اتفاق افتاد. در آن ایام که تب استفاده واکسن‌های ضدکرونا در جهان که واکسن زدن سران کشورهای جهان یکی از پررونق ترین لحظات اقتدار علمی و ملی کشورها محسوب می‌شد؛ تصاویری از رهبر ایران که تا آن زمان منتظر تولید اولین واکسن ایرانی ضدکرونا بودند، منتشر شد که مورد تحسین فراگیر جامعه ایران و حتی خارج از آن قرار گرفت. رهبر انقلاب در زمان تزریق واکسن بر خلاف تصاویر برخی از سران کشورهای دیگر، با مشتی گره کرده و حتی چشمانی متمرکز شده به سمت پیش رو، چهره‌ای با صلابت و مطمئن از خود را به نمایش گذاشتند.
 


 

در روزهای گذشته نیز که یکی از بالاترین سناریوهای علمیات روانی درباره تشکیک در سلامت رهبری با اهداف خاص سیاسی و امنیتی در بالاترین سطح رسانه‌ای توسط آمریکایی‌ها با محوریت نشریه معتبر نیویورک تایمز اتفاق افتاد. رهبر انقلاب با انتقال پیام از طریق زبان بدن یک سناریو ده روزه سطح بالا را به زیبایی و به تنهایی خنثی کردند. ایشان با سخنرانی غیر معمول خود در حسینیه امام خمینی(ره) یعنی با به دست گرفتن میکروفن و با قامت ایستاده سخنرانی کردن، نه تنها خط بطلانی بر شایعات منتشر شده کشیدند بلکه اعتبار بالاترین رسانه‌های غربی را نیز زیر سوال بردند. با زبان بدن به موقع آیت الله خامنه‌ای پایان این عملیات روانی کاملا برعکس به انتشار و بازنشر هزاران تصویر از قامت با صلابت رهبر ایران در سراسر کشور و جهان ختم شد.

ارسال نظرات

;