افزایش فشار رادیکال‌ها بر یک نامزد انتخاباتی برای تحویل دادن ستادها

برخی اخبار حکایت از آن دارد که ارزیابی اصلاح‌طلبان رادیکال از برنامه‌های اجراشده از سوی پزشکیان منفی بوده است!

از تکفیر تا تشویق گام به گام با هم آغوشی چپ‌ها و گروهک‌ها

 

در این میان سرنوشت چپ‌ها نیز جالب‌توجه است، اصلاح‌طلبان که روزگاری ارتباط با گروهک‌ها را خط قرمز خود تلقی کرده و روی آن پافشاری می‌کردند پس از انتخابات سال ۸۴ این خطوط را مرحله‌به‌مرحله پاک‌کرده تا چون پیچکی در میان آن‌ها تنیده شوند، شاید بیان اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان پیش و پس از شکل‌گیری این ارتباطات خالی از لطف نباشد!

 

به‌عنوان‌مثال نشریه «عصر ما»، ارگان تئوریک سازمان منحله مجاهدین انقلاب روزگاری ارتباط چپ‌ها با گروهک‌ها را تابو قلمداد کرده و نوشته بود:

 

نیروهای سیاسی به دودسته خودی و غیرخودی تقسیم می‌شدند. نیروهای خودی شامل کل نیروهای معتقد به ولایت‌فقیه و قانون اساسی معرفی می‌شدند که در چارچوب آن، چهار جریان تعریف‌شده بود: «راست سنتی» (موتلفه و گروه‌های پیرامونی)، «چپ جدید» (انصار حزب‌الله)، «راست مدرن» (کارگزاران سازندگی) و «چپ سنتی» (جریان خط امام که سازمان مجاهدین انقلاب را نیز دربر می‌گرفت). در مقابل، سایر نیروهای سیاسی و مشخصاً «نهضت آزادی»، به دلایل ایدئولوژیک، «غیرخودی» معرفی می‌شدند.

 

بهزاد نبوی نیز یکی دیگر از آن دسته اصلاح‌طلبانی بود که در دهه هفتاد و قبل از آن ارتباط با گروهک‌ها را خلاف عرف سیاسی چپ‌ها ارزیابی کرده و گفته بود:

 

نهضتی‌ها در موقعیتی که قدرت را در دست داشتند از همه انحصارگرتر بودند. در تمام دوران حکومتشان یک نفر حزب‌اللهی را در مجموعه خود راه ندادند و فقط تیپ‌های جبهه ملی و منافقین را راه می‌دادند. عده‌ای از آن‌ها در شورای انقلاب دنبال این بودند که مسعود رجوی را شهردار تهران بکنند و وقتی ما راجع به این‌ها نظر منفی می‌دادیم می‌گفتند: شما می‌خواهید مسائل داخلی زندانتان را با آن‌ها تسویه کنید.

 

حالا کافی است این دو نمونه از اظهارنظرها را در کنار در کنار اظهارنظری از علیرضاعلوی‌تبار قرارداد تا فهمید که روند استحاله میان طرفین چقدر حجم گرفته است، علوی تبار در نشریه آفتاب درباره ارتباط اصلاح‌طلبان با گروهک‌ها می‌نویسد:

افزایش فشار رادیکال‌ها بر یک نامزد انتخاباتی برای تحویل دادن ستادها/ فرش قرمز چپ‌ها زیر پای گروهک‌ها

البته این اقدام تاکنون موفقیتی را در پی نداشته و چپ‌های رادیکال در هسته اصلی ستاد این نامزد انتخاباتی جایی نداشته‌اند، این بی‌جایی باعث شده است تا اولین برنامه اجراشده توسط پزشکیان توسط هسته سخت اصلاحات پس‌زده شود. افزایش فشار بر پزشکیان برای تحویل دادن ستادهای انتخاباتی به هسته سخت اصلاحات اتفاق قابل‌تأملی است، بی‌شک این جریان خاص سیاسی که پیش‌ازاین انتخابات را امری منسوخ‌شده خوانده و تنها خیابان را به رسمیت می‌شناخت یک‌شبه متحول نشده است، پشت این در وقایعی خاص طراحی‌شده که ستادهای این نامزد اصلاح‌طلب باید نسبت به آن حساس باشد!

ارسال نظرات

;