گل به خودی قاضی زاده / وقتی اظهارات خام ریاست بنیاد شهید، سهامداران دی را متضرر کرد

بررسی های تنها یک شرکت زیرمجموعه دی نشان می دهد که شرکت مورد تاخت و تاز ناسنجیده و اشتباه قاضی زاده از سال 90 تا سال ۹۹ با افزایش سرمایه چشمگیر، سودی کلان پیشکش بانک دی کرده است.

چندی پیش قاضی زاده هاشمی در اظهاراتی نسنجیده اقدام به طرح مبلغ عددی سواستفاده، رانت و اختلاس یکی از مجموعه های دی نمود که این خبر با واکنش رسانه ها، فعالان بازار بورس و سرمایه، مدیران سابق مجموعه های مورد اشاره و توده مردم و بویژه جامعه ایثارگری مواجه شد.

 واکنش هایی که بلاشک بنیاد شهید و امور ایثارگران و اصل تشکیل و اساس فرآیند آن را زیر سوال برده و عملا گل به خودی قاضی زاده هاشمی محسوب می شود.

در این بین، شهید نیوز/شهیدخبر در مواجه با آماج انتقادات و نظرات مخاطبین سعی در انتشار برخی از آنها دارد.

در یکی از موارد یکی از مخاطبین ما که خود را "فعال نگون بخت بازار سرمایه که در ترکیب سهامداری بانک دی زندگی اش نابود شده" است معرفی می کند به خبرنگار ما گفت:"امیدوار بودم با شایستگی و شعار بی بدیل ریاست بنیاد شهید در زمان انتخابات مبنی بر حل سه روزه مشکل بورس، حداقل در سهم بانک دی بخشی از خسارات خود را جبران نمایم که با اظهار نظر قاضی زاده مبنی بر ۵ هزار میلیارد تومان تضییع حقوق سهامداران و یا اختلاس در یکی از شرکت های مجموعه دی، تازه فهمیدم که به چه ریسمان پوسیده ای آویزان شده ام.

مخاطبی دیگر در پیامی نوشته است:" ایشان با این اظهار نظر آنهم در محافل عمومی، عملا سرمایه ما را نابود کرد و فهمیدیم برنامه سه روزه ایشان برای بهبود اوضاع بور س از چه پشتوانه ای برخوردار بوده!

 مهم تر اینکه در کمال ناباوری برخی اعضای مسئول بانک نیز مشکل را مضاعف کرد."

در بررسی نظر این مخاطب با ورود به سامانه کدال که همه اطلاعات بطور شفاف در آن مشخص است به موارد قابل طرح ذیل در خصوص فقط یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک دی بر می خوریم:

 

شرکت مورد تاخت و تاز قاضی زاده در سال 90 مبلغی معادل 74 میلیارد ریال، سال 91 مبلغ 5.161.041 میلیارد ریال، سال 92 مبلغ 5.770.126 میلیارد ریال، سال 93 مبلغ 1.318.029 میلیارد ریال، سال 94 مبلغ 3. 924.719 میلیاردریال، سال 95 مبلغ 2.152.188 میلیاردریال،سال96 مبلغ 13.094.104 میلیاردریال، سال 97 مبلغ 8.025.717 میلیاردریال، سال 98 معادل 11.906.038 میلیارد ریال و سال 99 مبلغ 16.272.645 میلیارد ریال، جمعا معادل مبلغ 67.624.681 میلیارد ریال درآمد و در مقابل آن مبلغ 54.765.7 2 1 میلیارد ریال بهای تمام شده و در نهایت مبلغ 12.858.960 میلیارد ریال سود کسب و تقدیم سهامدار بالادستی خود(بانک دی) نموده است.

 

این مبلغ سود با جزئیات توسط بانک کدال و افشا گردیده و فارغ از ارزش افزوده های دارایی های در اختیار شرکت این سود کسب و ثبت شده است.

بررسی ها نشان می دهد این مبلغ، معادل چندین برابر سود کسب شده، ارزش افزوده برای بانک تقویم کرده است. 

امری که مشخص نیست با چه هدفی عامدانه مغفول مانده و بیشتر شبیه خطای ناشی از عدم تسلط مدیرعامل بانک دی به محاسبات است تا یک خبرسازی مفید و موثر برای کاهش ارزش واقعی سهام و تصاحب آن توسط عده ای تمامیت خواه و فرصت طلب!

عمومی سازی رقم بدهی و طرح اشتباه عنوان "اختلاس" در رسانه عمومی و در شرایط فوق العاده اقتصادی کشور با فشار مضاعف به افکار عمومی بدون مطرح کردن متعاقب اشتباه بودن آن و عذرخواهی از افکار عمومی، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

پرواضح که پرداخت به هر موضوع با شانتاژ خبری موثر بر بانک دی و حضور رپورتاژی بانک های رقیب و اتخاذ سیاست خبرپراکنی و سپس تکذیب آن، تا چه میزان در این مقوله مهم است.

  این مهم نوشداروی پس از مرگ سهرابی است که با توجیه مدیر عامل بانک که "این اشتباهات عادی است" هم به کار نمی آید و سهم مرده متضرران را زنده نمی کند

جبران زیان سهامداران و ارائه وجهه قبیح بانکی که متعلق به جامعه ایثارگری است توسط متولیان ارزش های ایثارگری کشور قابل توجیه و لاپوشانی نیست و از توان بانک دی خارج است.

چرا که مسئله در قالب کلان مطرح شده و افکار عمومی نسبت به آن موضع گرفته اند. 

سهامداران چوب ارائه اطلاعات ناصحیح یک مسئول درباره یکی از زیرمجموعه های دی را می خورند و مشخص نیست این موضوع چگونه جبران پذیر خواهد بود؟

 

یکی از مخاطبین نیز نوشته است:"خطای ارائه اطلاعات توسط قاضی زاده خیلی خیلی اتفاق خواهدافتاد؟ آن هم در شرایطی که تمامی بانکهای رقیب بدنبال ارائه بخش زیبای صورت خود هستند نه اینکه بدهی شرکتهای فرعی که در مقابل آن کلی دارایی همانند املاک و سهام مندرج در صورتهای مالی تلفیقی را در اختیار دارند به عنوان اختلاس و تضییع حقوق اعلام و ثروت سهامداران بانک را نابود نمایند و حال انتظار دارید در بورس نوبت چندم و یا امتیاز چندم را به گران ترین سهم بانک تاریخ بورس (هر سهم تومان 8500) تخصیص دهند؟"

 

یک مخاطب دیگر نیز برای ما نوشته است: "به عنوان یک فعال کوچک در بازار سرمایه توصیه می کنم یا مصاحبه نفرمایید و یا به نکات ذیل توجه ویژه نمایید.

 

- شما هنوز تفاوت بدهکار و بستانکار را نمی شناسید.

 

- شما هنوز تفاوت دارایی و بدهی را در دنیای اشخاص حقوقی نمی شناسید.

 

- شما فرق هزینه و مانده بدهکاران را نمی شناسید.

 

- شما هنوز روابط بین حسابها که از محل مانده بدهی شرکتهای فرعی چه سودی عاید شما گردیده را نمی فهمید.

 

- شما هنوز الفبای مدیریت سهام در بازار سرمایه را نمی دانید.

 

- شما هنوز فکر می کنید می توان با نامه های غیر واقعی نظر سهامداران را تعدیل نمود.

 

- شما هنوز نمی دانید که هیات مدیره بانک فقط یک ابزار برای حمایت از سهم خود دارد و آن هم نتیجه عملکرد.

 

- شما هنوز دستکاری در قیمت سهام که ناشی از این نوع اطلاع رسانی به عنوان یک جرم است را نمی دانید.

 

- شما هنوز به پیگیری های بعدی سهامداران که چرا اینگونه سهم را خراب می کنند و چه هدفی دارند واقف نیستید.

 

- شما هنوز نمی دانید که چون به موقع صورتهای مالی خود را کدال نکرده اید چه جریمه و تنیبهی در انتظار شماست.

 

- شما هنوز نمی دانید که برای برگزاری دیرهنگام مجمع سال 99 خود چه هزینه ای را باید بدهید

 

- شما نمی دانید که ما سهامداران نخواهیم گذاشت سهم را پایین بیاورید و به حداقل قیمت خریداری نمایید.

 

- شما نمی دانید که بخش کوچکی از منابع در اختیار مربوط به سهامداران است و عمده منابع دیگر مربوط به صاحبان سپرده است.

 

- شما نمی دانید از روزی که بانک را تحویل گرفته اید مسئول تمام جوانب آن هستید نه عملکرد مدیران ده سال قبل.

 

- شما نمی دانید در موضوع به گردن انداختن ایرادات به مدیران ده سال قبل در کشور رکورد شکسته اید.

 

- و شما نمی دانید که ما سهامداران ابله نیستیم و ضررهای ناشی از دعواهای داخلی شمار را نخواهیم داد و ..."

 

مجمد رضا عرب زاده

از مطالعه عمیق شما در خصوص این خبر لذت بردم. بواقع همه بانکها سهم پر لیوان خود را اطلاع رسانی و اما مسئولین این بانک متاسفانه برای اینکه بگویند ما خوبیم و قبلی ها بد بودند فقط از نگاه سهم خالی لیوان خود به قضایا می پردازند. در دنیای اشخاص حقوقی بانکها با شرکتهای سهامی عام متفاوت هستند. این نوع خبر رسانی به سپرده گذاران آسیب نمی زنند چون آنها از روز انتشار خبر، سپرده خود را به بانکی که صاحب دارد منتقل و این سهامداران هستند که باید هزینه این اظهار نظرها را پرداخت نمایند. وقت آن رسیده که مدیران بانک به خود آیند و بدانند که نتیجه عملکرد سال گذشته و امسال آنها به مدیران 10 سال قبل ربطی ندارد. اینکه دولتها اشتباهات را به گردن دولت های قبلی می اندازند حق دارند چون از بودجه دولت مصرف می کنند ولی این بزرگان فراموش کرده اند که اول باید منابع و درآمد در بانکها ایجاد و سپس خرج نمایند. از گفتمان و اطلاع رسانی بانک مشخص است که این مدیران دولتی هستند و نظام بانکهای خصوصی را نمی شناسند و اگر ادامه بدهند نه تنها اورده مدیران قبلی را نابود می نمایند بلکه هیچ دستاورد جدیدی نخواهندداشت و اما اگر بدنبال این هستند که قیمت سهم را به زیر 50 تومان برسانند و سپس دو درصد بانک را بخرند و وکالت نامه های سهامداران جامعه هدف بنیاد را ابطال و با داشتن سهام کمی مدیریت بانک را بدست بگیرند بدانند که بازار هوشمند است و می فهمد و نهایتا سرکار انها با کرم الکاتبین است. مطمئن باسید نخواهیم گذاشت ماراتون شرکت توسعه عمران کرمان در این بانک اجرا شود. چون هنوز ثروت این بانک که تماما از سال 94 در ترازنامه بانک گزارش می شود و دسترنج مدیران قبلی است به اندازه حداقل 2.5 برابر بدهی بانک در شرایط فعلی می باشد. بد نیست کمی به وجدان خود هم مراجعه و سپس اظهار نظر نمایید. بدانید سهامدارانی هستند که از مدیران ارشد و میانی بانک به ماهیت و ارزش ثروت آنان واقف تر هستند و این بانک در گروه سه بانک خصوصی ثروتمند کشور قرار دارد. محمدضا عرب زاده

ارسال شده در : 6 تیر 1401 ساعت 13:30


مفسر

رئیس بنیاد شهید و تیم اقتصادی‌اش به ریاست ف‌.ح. با استفاده از سربازانی چون ق. و ... بطور پازلی نقشه جالبی را دارند اجرا می‌کنند آنهم با همپوشانی کامل. نتیجه این خواهد بود: [ گروهی بدون بانک و با بدهی و جیب خالی از کوران انتخابات ریاست جمهوری، به صحنه مدیریت آمدند و سپس در پایان مدیریت با یک بانک خصوصی مرتب و تمیز، بدهی‌های پرداخت شده و جیب پر از پول از صحنه مدیریت رفتند ]. به هر حال تاسیس هتل بیمارستان‌هائی چون گاندی و ... هزینه‌بر و لازم و واجب است. تبصره: بانک را می‌خواهند ببلعند. علی برکت‌ الله

ارسال شده در : 6 تیر 1401 ساعت 16:14


امین

خواستم چیزی بنویسم، دیدم کوتاه گفتن بهتر است. هروقت قاضی‌زاده هاشمی را می‌بینم، یاد سید مهدی بلیغ معروف به آرسن لوپون ایران می‌افتم. جنس هر دو از یک جنس است..

ارسال شده در : 6 تیر 1401 ساعت 16:25


علی

ظاهرا بعد از گذشت نزدیک به یکسال از ترک کرسی نمایندگی مجلس، فکرمیکنید همچنان خارج گود هستید و صرفاً بایستی انتقاد کنید و از ظن خود فسادها رو افشا کنید شما که داعیه نجات سه روزه کل بازار بورس مملکت را داشتید، با چه تحلیلی اقدام به ارائه اطلاعات نادرست از مجموعه تحت مدیریت خود به جامعه میکنید تا بعد از اینکه سهم بانک دی بیش از 80 درصد ارزش خود را از دست داده است مجددا در مسیر سقوط قرار گیرد. نه اینکه 100 درصد از سهامداران زخم خورده بانک دی هموطنان شما و 50% از آنها خانواده های معزز شهدا و ایثارگران هستند که قرار است در لوای سیاستها وبرنامه های مورد اجرا از طرف شما بخش کوچکی از آلام اقتصادی شان التیام یابد. براستی در یکسال گذشته از وجود اختلاس وفساد (از ظن خودتان) در بانک دی اطلاع نداشتید؟ در 9 ماه گذشته که نماد سهم بانک دی متوقف بود و امکان معامله نداشت نمی توانستید این اطلاعات (کاملاً غلط) را اعلام عمومی کنید؟ آیا فقط منتظر بازگشایی نماد بودید؟مطمئناً نه شما و نه اطرافیانتان برایتان مهم نیست که با انتشار چنین اطلاعاتی، آژیر قرمز را برای سپرده گذاران بانک به صدا در می آورید ودر کمتر از یک هفته منجر به خروج چند هزار میلیارد تومان از سپرده های جذب شده می شوید وشاید هم کمر همت به تعطیلی بانک بسته اید.

ارسال شده در : 6 تیر 1401 ساعت 18:01


س

ایشان با این اظهار نظر آنهم در محافل عمومی، عملا سرمایه ما را نابود کرد و فهمیدیم برنامه سه روزه ایشان برای بهبود اوضاع بور س از چه پشتوانه ای برخوردار بوده!

ارسال شده در : 6 تیر 1401 ساعت 20:22


آرش ۲

کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد!!! آقای رئیس هم از این قماشه. با این آدم ها جر و بحث هم نباید کرد، چون این جماعت سالهاست وقتی کم میآرن فوری پشت کلمه‌ای از درون زشت و به ظاهرا" زیبا بنام مصلحت قایم میشن. خبرهای واصله حاکی است : طرف جلو شهید نیوز کم آورده بدفرم. چرا؟ خدا دشمنتونم به چه کنم چه کنم نندازه. این رفیقمون افتاده. یه عدد ۵۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس گفته، حالا هی دنبال توجیه و مستنداتشه. اما کو ؟ نیست. به رفیقاش میگه شما گفتین من رفتم مصاحبه کردم، میگن ما نگفتیم و اشتباه برداشت خودت بوده. از اساس پیچوندنش و رسوای خاص و عامش کردن. آدم مات می‌مونه که این حجم وسیع از پوچی و کله شقی چه جور تو یه کله به این کوچیکی جا میشه. من برا خودم و برا ایشون و همه مریضها از درگاه باریتعالی آرزوی شفا می‌کنم. خدا کمکشون کنه. دیگه هرچی بدو بدو کنه جمع نخواهد شد. پس توصیه می‌کنم ایشون را به تقوی الهی و نظم در امور و استفاده از مشاورین و همکاران زبده و عدم استفاده از احمق‌ها. احمق نمیتونه خودشو به تو برسونه، اما تو رو به خودش میرسونه. جناب ق‌.ه. مرد سیاسی باید فحش‌خورش ملس باشه. فحش بخوره و انتقادات رو به جون بخره و لبخند بزنه. بله. لبخند بزنه و کارهاشو بکنه. نه اینکه یه PDF راست و دروغ و درهم برهم جوری به همش بریزه که بیاد یه چیزی بگه بمونه توش. خدا کمکت کنه و به را راست هدایت‌شی. انشاالله

ارسال شده در : 7 تیر 1401 ساعت 11:33


مجمد رضا عرب زاده

خدا وکیلی خوب نیستیم قبول کنیم که خیلی غرور داریم همه چیز را برای خود می خواهیم. حرف ما کلام آخر است.نمی شود کسی بهتر از ما بفهمد. اشتباه کردیم خوب کاری کردیم چون تافته ای جدا بافته از دیگرانیم. در انتخابات خود ادعا کردیم سه روزه بورس را ایدال می کنیم و ... خوب نکردید و آمدید به غیر واقع یک سهم که در حوزه مدیریت شما بود داغون کردید. چرا عادت نداریم یک جا با عبارت یک عذرخواهی همه چیز را به روال عادی برگردانیم. حق مطلب بود وقتی آقای قیطاسی در یک نامه که سه بار در دو سر اول آن گفته بود ؛ به استحضار می رسانیم؛ مصاحبه کننده محترم هم یک بار عذرخواهی و این ماراتون را به آخر می رسانید.یادتان باشد شرکت داری با شعاردادن فرق دارد می فرمایید مدیران قبل مثلا 10معامله اعم از ملک یا دادن اعتبار به اشتباه کردند که که خوب حساب آن ده تا جدا ولی شما چه کردید که ببینم شما درست عمل کردید یا اشتباه. در صورتی که شما روش ؛ دیکته ننوشته غلط ندارد ؛ را برگزیدید و اما فقط می گویید مدیران قبلی بد کردند. بس کنید مدیران قبلی دست شما را نبستند هر روز یک بانک از بانک های کشور محصول جدید به بازار می دهد خیلی بانکها شرکت فن آوری اطلاعات خلق کردند که ارزش بازار آن بیش از ارزش بازار خود بانک است شما آیا این شرکت که لازمه حیات بانک است را درست کردید که اگر کردید بی نام است چون در حوزه بین الملل کارمزدهای خود ببینید و در قیاس با بانکهای دیگر قضاوت کنید این چه ربطی به مدیران قبلی دارد در کارمزد صدو ضمانت نامه ها در قیاس با گزارشات منتشره کانون بانکها جایگاه خود را ببینید و بگویید چه ارتباطی با مدیران قبلی دارد. چندین ملک در نقاط تا\ تهران دارید حتی تابلوی خود را بر روی آن نزدید این به مدیران قبلی چه ربطی دارد. سهم شما از بازار بول روزگاری حدود 2.1 درصد حجم کل نقدینگی کشور بود ولی الان کمتر از 1 درصد حجم نقدینگی کشور دارید این به مدیران قبلی چه ارتباطی دارد. کمتر از 20 درصد منابع در اختیار را به تسهیلات و در آخرین ردیف های گزارشات کانون هستید این چه ربطی به مدیران قبلی دارد. خداوکیلی غیر از آنچه 5 سال است در صورتهای خود گزارش می کنید تا الان و در این مدت چه به آن اضافه کردیده اید و یا چه تصمیمی گرفته اید که در انتهای دوره مالی نتیجه آن گزارش خواهدشد. بگذریم مطمپن باشید اگر مصاحبه کننده محترم یک عذرخواهی کوچک در مورد بیان اشتباه خود می کرد امروز سهم شما صف خرید بود و اقبال سهم شما بالا ولی نکردید و اطمینان را در خصوص این سهم از فعالان بازار سرمایه گرفتید که می بایست خیلی تلاش کنید تا بازسازی شود و خواهش نهایی من: تورو خدا فکر نکنید چون این یک بانک خصوصی است همه کار میشه با آن کرد اینگونه نیست چون دی نه بنیاد است و نه بانک دولتی ملی ایران و مهمتر اینکه دوران مدیریت آزمون و خطا در خصوص مدیریت بانکهای خصوصی هم به آخر رسیده چرا که از عمر اولین بانک خصوصی 22 سال می گذرد و بزودی رقابتی شدید بین استخدام بازنشستگان بانکهای خصوصی و دولتی ایجاد و به زغم چهره جوان آقای قیطاسی انتظار داریم ایشان فکر نکند بهترین است ایشان نیازمند آموزش و یا داشتن مشاورین صادق و کاردان است. از بیانه ای که داید اگر حرف و انشای خودتان بود بشدن نگران آینده بانک شدم موفق باشید

ارسال شده در : 12 تیر 1401 ساعت 21:48


محسن

آقا عذرخواهی پیش کش حضرات. لطف کنند بگویند اشتباه شد. بشر جایزالخطا است و این هم یکی از خطاهای سهوی است. ما همه بچه مسلمانیم و اگر عکس آن ثابت نشود باور داریم که اشتباه لفظی بوده و به جای بدهی اصطلاح اختلاص گفته شده است. لبیته کلاه خود را هم قاضی کنید اگر 5 میلیارد بود خوب جای فکر داشت اگر تا 100 میلیارد هم بود باز هم ... ولی 5000 میلیارد تومان را خداوکیلی در قالب اسکناس صد هزار تومانی تا فردا صبح می توانید بگویید چند خشت پول می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟::::::::""""""""؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال شده در : 13 تیر 1401 ساعت 16:31


ارسال نظرات

;